Torsdag ramte en ny boligkollektion landets Søstrene Grene-butikker. Mange havde stået i kø for at få fingrene i én bestemt hvid hylde. Men blot to timer efter var hylderne revet væk, og det har fået de tomhændede kunder til tasterne på firmaets Facebook-side.

'Alle hylder er udsolgt.'

Den melding fik mange skuffede kunder ude foran Søstrene Grenes butikker i går.

Nogle havde endda taget dagen fri fra job for at kunne ligge i kø og forøge deres mulighed for at få fingrene i en bestemt hvid hylde. Men ikke alle fik ønsket opfyldt. Blot to timer efter lanceringen var der ikke mere at komme efter.

Artiklen fortsætter under billedet.

Det er denne hylde, som har fået Søstrene Grenes kunder til at gå i Kähler-mode.
Det er denne hylde, som har fået Søstrene Grenes kunder til at gå i Kähler-mode.
Vis mere

Slukøret måtte de uden hylder vende næsen hjemad, og det har nu fået mange til at skrive til Søstrene Grene på deres Facebook-side.

For selvom butikken havde reklameret med 'Så længe lager haves' og dermed advaret om, at der kunne blive udsolgt, så havde mange af de købelystne shoppere ikke regnet med, at lageret kun ville række så kort tid.

Søstrene Grene har nu i et Facebook-opslag beklaget over for de mange skuffede kunder. Men det var ikke alle, det kom bag på. En bruger havde forudset, at butikkerne ville blive stormet.

»Hvad sagde jeg? De (hylderne, red.) blev revet væk. Hvordan kan det dog komme bag på dem?« skriver en kunde i kommentarfeltet til opslaget.

Og det er da heller ikke første gang, at butikskæden sætter et produkt til salg, som viser sig at blive vildt populært. Sidst blev en serie af sofaborde revet ned fra hylderne i løbet af kort tid. Men hos Søstrene Grene forholder de sig mere ydmygt til deres produkter.

Mads Jensen, marketingchef hos firmaet, fortæller til BT, at selvom de i dagene op til lanceringen havde set nogle indikatorer på, at det ville gå kollektionen godt, så er de overvældede, over hvor stor interessen var for hylden.

»Selvom vi virkelig har lagt hjerteblod i den nye kollektion, så ved man næsten ikke, hvad man skal sige, når man ser så store menneskemængder foran butikkerne. Det er virkelig svært at forberede sig på. Men der må ikke herske tvivl om at vi altid gør vores ypperste for at gøre alle glade og tilfredse. Det er desværre bare svært at få udbud og efterspørgsel til at balancere, når efterspørgslen er på det niveau, vi oplevede i går.« siger Mads Jensen.

Firmaet har derfor lovet deres kunder, at de vil undersøge, om det er muligt at få sat en ny produktion af i gang. Men om den overhovedet kommer, og om der i så fald bliver produceret flere hylder denne gang, er Mads Jensen mere tilbageholdende omkring.

»Vi tilstræber altid at levere vidunderlige oplevelser, så vi er rigtig kede af dem, der har måtte gå forgæves. Med hensyn til en ny produktion vil vi ikke skabe falske forhåbninger. Derfor vil vi hellere vente med at sige noget, til vi med sikkerhed har grønt lys fra leverandøren, før vi melder noget ud,« siger han.

Der er gået Kähler i den

Der er intet som bolig-nips i begrænset udvalg, der kan få tomhændede kunder til tasterne. Flere af Facebook-brugerne synes da også, at der er et vist sammenfald med en shitstorm mod kæden Imerco, da de ikke havde tilstrækkeligt med Kähler-vaser tilbage i 2014.

Dengang åbnede der sig et sort marked inden for porcelæn, hvor folk var villige til at betale enorme overpriser for at få vasen med de gyldne striber hjem i vindueskarmen. Det lader til at det samme kunne ske med hylden.

DBA er de første annoncer allerede poppet op med salgstekster som »Udsolgt over hele Danmark,« »Sælger til højestbydende,« eller »Sælger til den rigtige pris.« Det er noget Søstrene Grene tager afstand fra.

»Det synes vi, er super ærgerligt. Faktisk har der siden 1973 lydt et ordsprog i Søstrene Grene, der siger 'køb kun det, De har brug for', og det opfordrer vi stadig til. Det er altid en god idé at tænke ud over egen næsetip,« siger Mads Christensen.