Prisen på benzin og diesel slår nye danmarksrekorder, og bilisterne klager sig. Men det får os ikke til at køre mindre – heller ikke i fritiden. Der skal mere til at ændre kørselsvaner, siger eksperter.

Uro om Iran og den globale olieforsyning presser benzinpriserne til rekordhøjder i Danmark. Det rammer alle danske bilister på pengepungen, men højst overraskende lader vi ikke bilen stå af den grund – heller ikke i fritiden. Vi brokker os, men kører gladeligt videre, viser nye tal fra Transportvaneundersøgelsen hos Danmarks Tekniske Universitet (DTU), som har trukket de seneste tal til Berlingske.

Svært at ændre mønster

- Når først du har lagt så mange penge for overhovedet at have en bil, er brændstofprisen en marginal udgift. Der skal meget til, før du laver helt om på dit kørselsmønster, siger leder af Data – og Modelcentret på DTU, Carsten Jensen til Berlingske.


Prisen på benzin og diesel er de seneste fire år steget med henholdsvis 26 og 27 procent. Men antallet af kørte kilometer i personbil er for samme periode uændret, viser tal fra Danmarks Statistik, og det skyldes ikke kun, at mange er nødt til at tage bilen til og fra arbejde.

Kun en tredjedel af danskernes bilkørsel er pendling, mens 22 procent er ærindekørsel, og hele 43 procent af vores tilbagelagte kilometer sker i fritidsøjemed, fremgår det af Transportvaneundersøgelsen.

Grundlæggende i hverdagen

Hovedparten af kørslen kunne med andre ord forholdsvis let begrænses, men der skal meget mere end historisk høje benzinpriser til, før danske bilister overvejer alternativer til hverdagens firhjulede krumtap, forklarer trafikforsker ved Roskilde Universitetscenter, Malene Freudendal-Pedersen.

- Benzinpriserne er endnu en af de små gradvise ændringer, vi er så vant til i vores hverdagsliv, som vi håndterer og kommer omkring. Desværre. For vi er slemme til at bruge vores bil til for mange ting, vi egentlig ikke har brug for den til. Bilen er en af de vaner i hverdagslivet, som er allersværest at lave om på, fordi den er så grundlæggende for den måde, vi ser på vores muligheder og vores hverdagsliv på, siger hun.

Bilejernes landsorganisation, FDM, slår fast, at mange danskere ikke har noget reelt alternativ til bilen:

- Særligt uden for de store byer er den kollektive trafik ikke noget reelt alternativ. Grunden til, at folk køber en bil, er for det meste, at man har et reelt behov for den til at komme på arbejde. At man så bruger den til alt muligt andet, er jo bekvemmeligt. Men det er også begrænset, hvad man kan have i en Christiania-cykel, siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.

MANGLER DER ET ORDENTLIG ALTERNATIV TIL BILEN? DELTAG I DEBATTEN HERUNDER: