Flere og flere danskere har over 50 kilometer på arbejde, viser en ny analyse. Det betyder, at 200.000 danskere nu kan kalde sig langdistancependlere.

På bare ti år er andelen af danskere, der har længere end 50 kilometer på arbejde, steget med 43 procent fra 5,3 procent i 2003 til 7,6 procent i 2013. Det viser en ny analyse fra Kommunernes Landsforenings (KL) nyhedsbrev, Momentum. Dermed kunne 202.000 danskere sidste år kalde sig langdistancependlere.

Henrik Harder, der er lektor og forsker i mobilitet og pendling på Aalborg Universitet, forklarer, at de mange langdistancependlere blandt andet skyldes den geografiske ændring af jobudbuddet, hvor flere job flytter til de større byer. Samtidig har de økonomiske konjunkturer gjort, at flyttemobiliteten ikke er særlig høj, hvorfor folk generelt kører længere efter job, fortæller han.

»Derudover er der kommet en gruppe af veluddannede i den danske arbejdsstyrke, der er villige til at køre efter job, og endelig vurderer flere, at det økonomisk kan betale sig at have langt på arbejde i en periode,« siger Henrik Harder til Momentum.

Analysen viser, at det især er sjællændere, der pendler langt. Det skyldes ifølge Henrik Harder, at jobmarkedet i Region Hovedstaden er unikt og kun kan sammenlignes med det i Aarhus-området, og samtidig er uddannelsesniveauet på Sjælland generelt højere end i resten af landet.