Det personlige opkald får baghjul, når danskerne skal pege på, hvordan de får mest troværdig information fra det offentlige. Det skyldes blandt andet, mener ekspert, at det offentlige bruger et friskere sprog på nettet end tidligere.

Hele 44 procent af danskerne mener, at de får mest troværdig information fra det offentlige ved at benytte offentlige hjemmesider frem for at ringe eller maile.

Det er næsten dobbelt så mange som i 2011, viser tal fra en ny undersøgelse gennemført af Analyse Danmark for sundhed.dk.

»Det er et skulderklap til alle de ildsjæle, som leverer indhold til de offentlige hjemmesider,« siger Morten Elbæk Petersen, direktør i sundhed.dk, i en pressemeddelelse.

Resultatet overrasker ikke Jesper Bo Jensen, fremtidsforsker og livsstilsekspert. For det første peger han på, at flere og flere er blevet fortrolige med at anvende digitale medier som hjemmesider, når de skal finde informationer.

For det andet har offentlige myndigheder gjort en del for at bringe sig i øjenhøjde med borgerne på nettet. Jesper Bo Jensen nævner Skat som et eksempel.

»For et par år siden gjorde jeg Skat opmærksom på, at de havde rigtig mange gode ting på nettet, men deres måde at skrive på så ud som om, at teksten var godkendt af en person, der var fyldt 50 år. For eksempel kunne man ikke finde ordet »frikort« på Skats hjemmeside,« siger han og tilføjer:

»Det kan man i dag. De er kommet efter det. Generelt er flere offentlige myndigheder begyndt at justere sproget, og det øger troværdigheden, fordi folk kan forstå sproget og kommunikationen,« siger Jesper Bo Jensen.

Mændene var de første til at foretrække internettet frem for de andre kanaler, men undersøgelsen fra Analyse Danmark viser, at der ikke længere er nogen særlig forskel blandt kønnene. Jesper Bo Jensen forklarer, at kvinderne generelt er blevet mere aktive på nettet de seneste år, og det er medvirkende til at lukke tidligere tiders digitale gab mellem kønnene.

Internettet står dog fortsat stærkest blandt de yngre danskere, især blandt flere aldersgrupper under 50 år.

Zoomer man nærmere ind på sundhedsområdet, ser man, at kombinationen af »sundhedsinformation« plus »internet« plus »det offentlige« er en klar vinderkombination.

»Ni ud af ti svarer, at de har søgt sundhedsinformationer på internettet, så her er et af de områder, hvor en offentlig tilstedeværelse på internettet i dén grad giver mening,« siger Morten Elbæk Petersen.

»Det ser vi også på stadigt voksende besøgstal og gentagne positive vurderinger af sundhed.dks troværdighed,« tilføjer han.

I undersøgelsen svarer 15,8 procent af de i alt 1.007 adspurgte, at de får den mest troværdige information fra det offentlige ved at ringe, mens 7,5 procent foretrækker at sende en e-mail.