Billige mikrobiler og lukning af mindre skoler har ændret cykelvanerne uden for de store byer.

København. Selv om det i de store byer nærmest kan være svært at komme frem for cykler, så er faktum, at danskerne i dag cykler cirka ti procent mindre end for 25 år siden, skriver Jyllands-Posten.

Tallene kommer fra Vejdirektoratet, der samtidig dokumenterer, at der i kun to af de seneste 15 måneder er blevet cyklet mere end samme måned året før.

Direktør Klaus Bondam fra Cyklistforbundet er ikke i tvivl om, hvorfor cyklingen er gået tilbage.

- Vi cykler meget mindre end for 25 år siden. Dels fordi der er kommet mange billige mikrobiler, dels er det blevet meget mere almindeligt med bil nummer to, siger han til Jyllands-Posten.

Især uden for de større byer lader danskerne cyklerne blive i garagen.

- Vi har oplevet et fald i cykelandelen i landdistrikterne samt i de små og mellemstore byer. I landdistrikterne er der ingen tvivl om, at de mange lukninger af mindre skoler spiller ind. Den skole, som børnene cyklede til, findes ikke mere, siger Klaus Bondam.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er af samme opfattelse.

- De steder, hvor man cykler mere, hænger det sammen med, at der er rigtig meget trængsel som for eksempel i København. Her skal man være idiot for at tage bilen. Ude på landet tager man bilen, når man kan få den billigt. Og hvis begge forældre har en bil, så bliver flere og flere børn også kørt i skole, konstaterer Harry Lahrmann.

Ifølge tal fra Vejdirektoratet foregik cirka fem procent af den samlede trafik i Danmark i 1990 på cykel. Det var i 2015 faldet til 3,9 procent.

Og i de første tre måneder af 2016 ligger cykeltrafikken godt otte procent lavere end i samme periode sidste år.

/ritzau/