Foot Locker er blandt verdens største skokæder, men trods sit verdensomspændende omdømme, så har kæden tilsyneladende problemer med at sælge sko til de danske forbrugere.

Det skriver Finans.dk.

Et indblik i selskabets seneste årsregnskab viser ifølge Finans.dk, at Foot Lockers omsætning og overskud er faldet som følge af et øget pres fra konkurrenterne og den fortsat stigende nethandel.

Således omsatte Foot Lockers fem danske butikker for 80 millioner kroner i 2016, og det er et fald på godt ni procent fra året før, ligesom tallet på bundlinjen, efter alt var betalt, viste 1,6 millioner kroner svarende til 20 procent mindre end 2015.

Men trods resultatet i 2016 så fremgår det ifølge Finans.dk af regnskabet, at man forventer et bedre resultat i 2017.

På verdensplan omsætter Foot Lockers 3.500 butikker for 40 milliarder årligt. Fem af dem ligger i Danmark, og fire af dem har til huse i København, mens den sidste ligger i Aarhus. Foruden sko sælger kæden også sportstøj.

Særligt de senere år er Foot Lockers hovedfokus, salg af sneakers, gået hen og blevet lidt af en industri i Danmark, hvor unge køber og sælger nye sneakers privat til hinanden over nettet. I takt med den stigende interesse er flere butikker også blomstret op i flere af landets storbyer.

Det gælder blandt andet Rezet Sneaker Store i København, hvor man jævnligt oplever unge danskere, der ligger i kø foran butikken i flere dage før, specielle sko udkommer på det danske marked.

"Yeezy" er en af bedste nuværende eksempel på en populær og ikke mindst kostbar sko, som er designet af den amerikanske rapper, Kanye West.

Der er opstået en ekstrem hype omkring skoene, fordi de begrænsede oplag konstant er udsolgt, og derfor kan et par "Yeezy"-sneakers let videresælges for beløb, der overstiger nyprisen mange gange