Børn på folkeskolens lavere klassetrin skal bedømmes med karakterer, mener partiet Venstre, som også vil give børn i de lavere klasser et tal for deres præstationer i skolen.

I dag bliver børn ned til 2. klasse jævnligt testet i primært dansk og matematik via de nationale test, lærerne bedømmer børnenes faglige og sociale færdigheder i elevplaner og to gange om året taler forældre og lærere - ofte sammen med barnet - om, hvordan eleven klarer sig ved de tilbagevendende skole-hjem-samtaler.

Men det er ikke nok, mener Venstre.

Partiet vil havde karakterer på langt flere klassetrin i folkeskolen end i dag, hvor det kun er elever i udskolingen, der bedømmes med tal.

»Vi vil gerne starte tidligere med karakterer, så børnene får et bedre grundlag for at forbedre sig, hvis deres indsats ligger dårligere end forventet.«

Det siger Venstres folkeskoleordfører, Louise Elholm, som ser karakterer som et godt redskab for både de bogligt svage og stærke elever.

»Det vil gavne alle, at de ved, hvor de ligger, så de ved, om de skal tage sig sammen for at gå den vej, de ønsker,« siger hun og tilføjer, at partiet endnu ikke har lagt sig fast på, hvor langt ned i klasserne, der skal være karakterer.

Det var tanker, som Venstre slog til lyd for allerede, da den nuværende folkeskolereform blev til, og nu tager hun forslaget op igen.

»Vi har et problem med, at mange børn simpelhten ikke klarer sig godt nok. Nationale test og skole-hjem-samtaler kan vise, at der er behov for en indsats, men det kan måske være svært at begribe, om det bare er i forhold til klassen eller om det også glæde de muligheder, der er siden hen,« siger Louise Elholm.

»Det kan være et redskab til at forberede elevens mulighed for at få den uddannelse, de gerne vil have.«

Louise Elholm er dog ikke blind for, at hendes forslag får en svær gang på jord, og at der næppe er flertal for det blandt partierne bag folkeskolereformen.

»Det er noget, vi arbejder hen i mod, det er jo ikke noget, vi står at sige, at vi gør efter næste valg,« siger hun.