KØB PLUS!

Vanvidsløn: 475.000 i årsløn for at sælge DSB-kaffe

Alle, der har kørt med DSB-tog, kender den. Salgsvognen. Hvor du kan købe små krus med kaffe, slik og kedelige sandwiches i plasticindpakning til pebrede priser under togrejserne.

Selv om kunderne skal grave dybt i lommerne for at få lidt at spise og drikke, så har salgsvognene genereret et gigantisk underskud på en milliard kroner over en årrække.

BT er kommet i besiddelse af en opgørelse fra Transportministeriet, der viser, at DSBs ledelse siden 2004, hvor DSB overtog driften af salgsvognene, har haft et årligt underskud på mellem 86 mio. og 115 mio. kr. Således har DSB indtil 2012 haft et samlet underskud på salgsvognene på omkring 925 mio. kr., regnet fra 2004.

Afstemning

Langt ude på overdrevet

Venstres medlem af Transportudvalget, Martin Geertsen, er målløs over sagen.

- Det er langt, langt ude på overdrevet, at dette kolossale svineri med skatteborgernes og passagerernes penge har fået lov til at køre så længe. Jeg er efterhånden godt og grundigt træt af, at DSB får lov til at køre økonomisk frihjul i en tid, hvor alle andre må holde for, siger han og bakkes op af Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested.

- Det her er bare med til at tydeliggøre, hvordan den tidligere ledelse, med administrerende direktør Søren Eriksen i spidsen, har svigtet og været direkte udygtig, siger han.

Af Transportministeriets opgørelse fremgår det, at det først og fremmest er lønnen til togstewardesserne, der kører rundt med salgsvognene, som er den helt store årsag til underskuddet.

Har ladet stå til

Underdirektør i DSB Tog Anette Haugaard fortæller, at togstewardesserne i gennemsnit tjener 475.000 kr. om året, svarende til en månedsløn på 39.600 kr. med pension for at sælge kaffe og slik. En løn, der ligger over gennemsnitslønnen for både sygeplejersker og politibetjente, og på niveau med lærere med en uddannelse på fire år.

- Vi har effektiviseret også på dette område det seneste par år, men i bund og grund er det bare ikke muligt at sælge kioskvarer fra små vogne med personale, som er meget dyrere end personalet i en kiosk, siger Anette Haugaard og understreger, at togstewardesserne fra 2012 har fået flere opgaver end blot at køre rundt med salgsvogne.

Professor i selskabsledelse Caspar Rose fra CBS mener, at DSBs ledelse har svigtet sin opgave ved at lade underskuddet vokse og vokse uden at gøre noget før i 2012.

- Jeg må sige, at jeg ikke tror, at det var sket i en privat virksomhed, at man bare har ladet stå til og oparbejdet sådan en gæld. Så havde man enten outsourcet underskudsforretningen eller nedlagt den. Men når det er en offenlig virksomhed, så virker det som om, at det bare kan få lov at fortsætte, fordi der kommer skattekroner i kassen til at dække underskuddet, siger han.

Venstres Martin Geertsen påpeger, at skatteborgerne i sidste ende hænger på regningen for DSBs underskudsforretning. I alt er DSBs gæld på 17,55 milliarder kroner.

Skatteyderne betaler festen

- Jeg har i princippet intet imod, at medarbejderne i DSB har gode lønninger. Men mange folkeskolelærere og politibetjente må formodentlig skæve misundeligt til deres offentlige kolleger i DSB.

De har været dygtige til at forhandle.

Men man skal bare være opmærksom på, at meget høje lønninger har den bagside, at DSB ganske enkelt bliver meget omkostningstung. Og der er kun skatteyderne og passagererne til at betale den fest, siger Martin Geertsen.

DSB: Lønniveau uholdbart højt

Underdirektør i DSB Tog Anette Haugaard oplyser, at især lønnen til
togpersonalet er årsag til de store underskud. En årsløn for at sælge
kaffe og sandwich i DSB-togene ligger på 475.000 kr. om året, og det har
været en udgift på cirka 100 millioner kroner per år alene for at
betjene salgsvognene.

- Det er et uholdbart højt lønniveau at
forsøge at sælge kioskvarer på. Og det er langt fra sikkert, at det er
muligt, selv efter vi har sammenlagt flere funktioner hos togpersonalet.
Viser det sig, at der stadig tabes penge, så er der heller ikke andet
for end at lukke salgsvognene på alt andet end de længste strækninger,
siger Anette Haugaard til BT.

LÆS HELE DSBs FORKLARING PÅ DE DYRE SALGSVOGNE HER

Samlet har DSB en gæld på 17,55 mia. kr.

Hvad mener du? Deltag i debatten herunder