Den dansk-svenske netbutik Boozt.com har tiltrukket sig stor opmærksomhed i udlandet, efter virksomheden har åbnet en fysisk butik i Roskilde, som kun sælger skønhedsprodukter.

Det skriver Børsen.

Butikken, der har fået navnet 'Beauty by Boozt.com', ligger i storcenteret Ro's Torv i Roskilde og er indrettet med velourgulvtæppe, lysekrone og helt uden kasseapparater, fordi man blot betaler hos den ekspedient, der har hjulpet en.

Det er første gang, at den børsnoterede, succesfulde netshop åbner en fysisk butik, og noget tyder på, at det var en rigtig god idé. I hvert fald er udlandet tilsyneladende vilde med den nye forretning, der åbnede i marts.

»Der er en kæmpeinteresse blandt professionelle, både i kosmetikbranchen og i arkitekt- og indretningsbranchen. Det er fint, men vi går mere op i, hvad kunderne siger, og det er for tidligt at gøre det op endnu,« siger direktør i Boozt.com, Hermann Haraldsson.

Den store opmærksomhed fra fagfolk i udlandet har blandt andet manifesteret sig i, at 'Beauty by Boozt.com' er på listen over de 50 mest inspirerende detailbutikker i verden lige nu hos det engelske konsulenthus Insider Trends.

'Beauty by Boozt.com' sælger blandt andet kosmetik fra mærker som Clinique og Lancôme, som nu også kan købes i virksomhedens netshop. Tilbage i februar meldte Boozt.com ud, at man med det nye kosmetiktiltag i en fysisk butik regnede med at ramme de 800.000 kunder, man har i forvejen.

»Man kan sammenligne os med et stormagasin, hvor der er kosmetik på den nederste etage og tøj på etagerne ovenpå. Vi satser på stærke brands. Meget lig det produktudbud, vi har i forvejen på modefronten,« sagde direktør Hermann Haraldsson dengang til Berlingske Business.

Allerede dengang blev det forudset, at Boozt.com's nye satsning på kosmetikmarkedet kan blive en trussel mod Matas-butikkerne i Danmark. En tendens detailekspert Dorte Wimmer også påpeger over for Børsen.

Boozt.com solgte sidste år tøj for over en milliard danske kroner.