Byggeriet af Femern-forbindelsen til Tyskland bliver et internationalt projekt hovedsageligt bygget af omrejsende håndværkere og ingeniører.

Når verdens længste sænketunnel til biler og tog står færdig i 2021, er den i høj grad blevet bygget med hjælp fra udenlandsk arbejdskraft.

Det erkender Femern A/S, der har fået opgaven med at designe og planlægge tunnelen til vores store nabo i syd, skriver Avisen,dk.

- Der er tale om et internationalt projekt, så vil der komme til at være en del arbejdskraft, som kommer til udefra, siger teknisk direktør Steen Lykke til Avisen.dk.

Samme besked lyder fra ministeren for by, bolig og landdistrikter, Carsten Hansen (S), som derfor har sat sig i spidsen for et udvalg af embedsmænd på tværs af fem ministerier, der bl.a. skal se på, hvordan danskere kan få del i jobfesten.

- Femern-forbindelsen vil skabe mange tusinde job i en landsdel, hvor arbejdsløsheden er højere end i den øvrige del af landet. Men hvis danske medarbejdere skal komme i betragtning til jobbene, er det en forudsætning, at de har de fornødne faglige kompetencer, siger han til Avisen.dk.

Og det er ikke småting, som er på spil, når første spadestik til forbindelsen til over 40 milliarder kroner bliver taget i sommeren 2015.

Alene på dansk jord får 2.000-3.000 mand job på den særlige elementfabrik, som bliver opført lige øst for Rødby Havn. Her til kommer yderligere et par tusinde stillinger andre steder i området.

Men erfaringer fra Storebælt og Øresund viser altså, at broer og tunneller i høj grad bliver bygget af omrejsende håndværkere og ingeniører, der specialiseret kæmpebyggerier.

BNB