De mange hundrede der troede, at efterårsferien med ungerne skulle tilbringes i sydens sol på en af Tyrkiet Ekspertens destinationer, er i den grad ladt i stikken af konkursen.

For godt nok hedder det nok så fint på Tyrkiet Ekspertens hjemmeside, at Rejsegarantifonden vil tage sig godt af alle kunder i det konkursramte selskabs butik. Men den garanti gælder kun indenfor åbningstiden.

Ringer man til Rejsegarantifonden, får man således blot den automatiske telefonsvarer. Som kan fortælle, at man har ringet udenfor åbningstid. Som er mandag til fredag fra kl. 10-15.

Lørdag eftermiddag har hjemmesiden rejsegarantifonden.dk dog givet den første bid information til Tyrkiet Ekspertens kunder.

- De gæster, som ikke er rejst endnu, kommer ikke af sted. Hvis kunderne er omfattet af fondens dækning, vil de blive kontaktet af fonden/konkursboet med oplysning om, hvordan de kan søge refusion af det betalte beløb. De må altså købe en ny rejse, hvis de gerne vil af sted på ferie, står der på hjemmesiden.

Ifølge Rejsegarantifonden er der ca.1.500 strandede rejsekunder i Tyrkiet.

- Rejsegarantifonden har indgået aftale med SOS International om hjemtransport af de kunder, der er omfattet af fondens dækning. Hjemtransport vil ske hurtigst muligt, og kunderne vil få besked via guiderne på destinationerne om, hvornår hjemtransport sker. Kunderne skal derfor ikke selv arrangere hjemtransport men skal afvente, at det bliver arrangeret af SOS International. Indtil det er lykkedes SOS at skaffe flybilletter til de strandede kunder, sørger Rejsegarantifonden for, at kunder, der har købt pakkerejser, er indkvarteret, står der videre.