Læge Charlotte Bøvring (på billedet) mener, at det kan have alvorlige konsekvenser, at to pilletyper er blandet sammen.
Læge Charlotte Bøvring (på billedet) mener, at det kan have alvorlige konsekvenser, at to pilletyper er blandet sammen. Foto: Privat foto/Scanpix (arkiv).

Har du spist pillerne og oplevet symptomer? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Læge Charlotte Bøving mener, at det er meget alvorligt, at Ibumetin er blevet fundet i Pamol-pakker. Det fortæller hun til BT fredag efter det torsdag aften kom frem, at 4040 Pamol-pakker er tilbagekaldt, fordi der blev fundet ’ikke-Pamol’ i pakkerne.

Der kan nemlig være rigtig alvorlige konsekvenser ved sammenblandingen af pillerne.

»Det er meget alvorligt, at Ibumetin er blevet blandet med Pamoler, for hvis man har taget en maxdosis af Pamoler, som er to tabletter fire gange om dagen, men i virkeligheden har spist Ibumetin, så har man indtaget to en halv gange den anbefalede daglige mængde Ibutemin. Det øger risikoen for blødninger,« siger Charlotte Bøving til BT.

pamol

Situationen er alvorligst for folk, som i forvejen er syge, og især hjerte- og nyrepatienter er udsat, sammen med folk, der får blodfortyndende medicin af forskellige årsager.

»Hvis man er hjertepatient, kan man i værste fald risikere åndenød og hjertestop, fordi Ibumetin også ophober væske i kroppen. Hvis man er nyrepatient, kan ens nyrer stå af. Derudover kan folk, som får blodfortyndende medicin, få meget alvorlige blødninger og hvis man har tendens til mavesår, så kan man få akutte, blødende mavesår,« forklarer Charlotte Bøving.

Problemet er, at Ibumetin er blodfortyndende, ligesom meget andet gigtmedicin. Lægen håber, at producenten Takeda Pharma A/S har meldt ud så hurtigt, som de overhovedet kunne, og at de fortsat undersøger sagen, så de kan komme til bunds i, hvordan sammenblandingen overhovedet kan ske. Charlotte Bøving fremhæver også, at det er meget vigtigt, at virksomheden gør alt hvad de kan for fortsat at sprede informationen.

1

»Det kan jo være, at de her pakker er endt hos synsbesværede, som ikke kan læse batchnummeret, eller hos folk der ikke følger med i pressen, og derfor skal være opmærksomme på symptomer også fremadrettet, for folk kan jo have sådan et pilleglas stående længe,« siger hun.

Charlotte Bøving opfordrer sig alle til at søge læge med det samme, hvis de oplever symptomer, og den opfordring kommer Takeda Pharma også med  i en pressemeddelelse torsdag.

Det berørte produkt er receptpligtige Pamol-tabletter 500 mg, 300 stk., varenummer 51 07 32, batchnummer 11255945.

Har du spist pillerne og oplevet symptomer? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Prøv gratis i 30 dage