TV 2's selvmål: Brugte selv fup-demonstration i hele tre indslag

- Det er den største kursmanipulation i dansk retshistorie.

Sådan sagde vicestatsadvokat Hans Fogtdal torsdag aften i TV 2 Nyhederne om EBH-sagen i Nordjylland.

Om sagen om fupdemonstrationen foran retten Hjørring bliver den største sag om billedmanipulation i dansk tv-historie, vil vise sig.

Fredag redegjorde TV 2 for, hvorfor man ikke ville bruge tv-billederne af den iscenesatte demonstration ved retten i Hjørring.

Men bt.dk kan afsløre, at de skilte-svingende deltagerne i den manipulerede demonstration har optrådt i indtil flere indslag på TV 2's tv-platforme. Ligesom der er vist fyldige billeduddrag fra demonstrationen. Det fremgår af tv2.dk. Fredag sagde redaktionschef Hans Peter Blicher fra TV2 Nyhederne:

- Jeg gav i går besked om, at vi ikke skulle anvende de spektakulære billeder af demonstranter med protestskilte, ganske enkelt fordi jeg blev alvorligt i tvivl om billedernes autencitet, og han fortsatte:

- Jeg hørte, at de skilte, demonstranterne bar, blev taget ud af en bil, der tilhørte tv-holdet. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad der er sket, for det ved jeg ikke, men jeg blev så meget i tvivl om ægtheden, at jeg besluttede, at TV2 ikke skulle vise de billeder, siger redaktionschef Hans Peter Blicher til bt.dk.

Men i programmet '17 Finans' på TV 2 News kl. 17 torsdag den 3. januar blev der bragt dækbilleder fra demonstrationen.

I TV 2 Nyhederne kl. 19.00 samme dag var der et indslag med titlen 'EBH-krak: Tidligere ledelse nægter sig skyldige'. Det handlede om retsmødet i Hjørring.

Sidst i indslaget fortæller Ole Kolster, at 'vrede kunder var mødt op foran retten. Lad os lige høre, hvad en af dem siger'.

En af deltagerne i fup-demonstrationen, Winther Sønderhaven, udtrykker sin harme over den tidligere bankledelses dispositioner.

Også TV 2 Nord har brugt både billeder af og deltagere i fup-demonstrationen.  Den nordjyske lokalstation bragte torsdag den 3. januar kl. 19.30 et fyldigt indslag om EBH-sagen.

Indslaget har overskriften 'Kursmanipulation for 8,9 mio. kr'. Studieværten indleder indslaget med at sige, 'vrede borgere fra Fjerritslev-omårdet satte deres præg på retssagens første dag.'

Der er fyldig dækning med mange billeder af demonstrationen i indslaget. Desuden et interview med en af deltagerne i den fingerede demonstration. Nemlig Ulf Nielsen der senere sagde til bt.dk:

- Jeg blev ringet op af tilrettelæggeren til et kommende program om bankkrakkenes ofre på DR, der synes, vi skulle ud til retten og demonstrere. Det var meget fint, for vi blev hentet i en minibus og kørt til Retten i Hjørring

Det fremgår ikke i torsdagens TV 2 Nord-indslag, at der er tale om en arrangeret demonstration.

Mens indslaget kører på skærmen kan man i øvrigt i den gule topbjælke på tv2nord.dk se følgende tekst: 'demonstranter hyret af DR'.

Den oprindelige artikel om torsdagens retsmøde kan stadig læses på tv2nord.dk. Illustreret med et fotografi af en deltagere i demonstrationen. Der ligger også en artikel, der refererer BT's afsløringer af demonstrationen.

TV 2 News har tidligere i dag, lørdag, beklaget, at man har brugt dækbilleder af demonstrationen.

Opdateret kl. 15.22

Artiklen indeholdt tidligere fejlagtigt sætningen:

- Men i TV 2 Nyhederne kl. 18 torsdag den 3. januar blev der bragt dækbilleder fra demonstrationen. Det var rettelig i programmet '17 Finans' på TV 2 News kl. 17. den 3. januar, at der blev bragt dækbilleder.

Læs også: