De fleste kan formentlig nikke genkendende til scenariet. Du kigger på Facebook, og pludselig har et utal af venner kommenteret og liket en Facebook-konkurrence, som udlover dyre designermøbler, dyr elektronik eller muligheden for på 10 minutter at tømme en butik.
Og sidstnævnte er akkurat det, som adskillige Facebook-konkurrencer det seneste døgn har lovet håbefulde Facebook-brugere. For en simpel kommentar vil en heldig vinder nemlig få muligheden for at tømme enten elektronikkæderne Fona eller Elgigantens varelager i 10 minutter.
Det har affødt op mod 50.000 kommentarer fra danskere i håb om at vinde den eftertragtede præmie.
Men som et gammel mundheld siger: Hvis det lyder for godt til at være sandt, er det ofte fordi, at det er det.
Og det er således også tilfældet denne gang. For der er nemlig intet, der peger i retning af, at de to udlovede konkurrencer fra Fona eller Elgiganten skulle være reelle, vurderer Mia Jørgensen, der er kommunikationsanvarlig i Tiger Media, som specialiserer sig i online markedsføring.
»De laver opslagene for at få folk ind og følge siden, der står bag konkurrencerne. Der er ingen præmier, og et par dage efter kan de skrive et nyt opslag, hvor de når ud til endnu flere personer,« fortæller hun og fortsætter:
»Her linker de så til en hjemmeside, hvor brugeren kan skrive sig op til at deltage i en konkurrence, som der så er en række betingelser for at kunne få lov at deltage i. De betingelser kan være, at flere hundrede virksomheder må kontakte dig for at sælge produkter, hvilket er fuldt ud lovligt, fordi der er blevet givet samtykke,« fortæller hun.
Selv om en del af konkurrencerne på Facebook umiddelbart kan virke troværdige, så er det Mia Jørgensens skøn, at godt 99 procent af dem er falske.
»Jeg har aldrig hørt, at der rent faktisk har været en vinder af sådan en konkurrence.«
Forbrugerombudsmanden: Vi arbejder på sagen
Hos Forbrugerombudsmanden er de falske Facebook-konkurrencer ikke noget nyt fænomen. Derfor arbejder man også ihærdigt på at komme de mange konkurrencer til liv.
»Vi er opmærksomme på problemet og er i løbende kontakt med Facebook for at finde ud af, hvad vi nærmere skal gøre ved den her form for falske sider,« Fortæller Marie Asmussen, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.
Hun oplyser samtidig, at man hos Forbrugerombudsmanden har kendskab til flere tilfælde, hvor bagmændene til Facebook-sider forsøger at 'høste' likes for derefter at sælge siderne videre.
»Vi ved, at Facebook lukker siderne, når de opdager dem,« siger hun.
BT har forsøgt at finde konkurrencen fra Fona igen, men den er tilsyneladende allerede blevet slettet af Facebook.