Den nordiske madtradition og landets dygtige kokke er med til at trække turisme til landet og styrke den danske branding i verden.

Internationale priser til danske kokke, og Michelin-stjerner til restauranter, som fire nye netop har fået, er et godt trækplaster for turister. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

For når det gælder om at lokke udlændinge til Danmark, er tilfredsstillelse af smagsløg og maver vigtige prioriteter, peger udenlandske besøgende på.

Nye undersøgelser viser, at en fjerdel af de penge, der bliver spenderet på ferier i Danmark, går til mad, restaurantbesøg og et lækkert glas rødvin.

- Danmark opfattes efterhånden som et gastronomisk fyrtårn i Nordeuropa, og de ekstra Michelin-stjerner til en række restauranter i København er med til at fasttømre dette værdifulde image. Der er ingen tvivl om, at kåringen af Noma som verdens bedste restaurant og verdensmesterskabet til kok Rasmus Koefoed fra Geranium tiltrækker turister, fordi gastronomi er et vigtigt omdrejningspunkt, især for storbyrejsende, siger Maria Haugaard Christensen, der er international projektchef i VisitDenmark, til Jyllands-Posten.

De seneste år har hun været opmærksom på en voksende interesse fra de internationale medier for den nordiske madtradition. Højt på ranglisten står gastronomien, når udenlandske journalister taget et smut over den danske grænse, og det er positivt for Danmark. For reportagerne fra journalisterne sætter øget spot på den danske mad - især er der opmærksomhed omkring København.

Det betyder, at såkaldte »foodies«, madelskere med højt forbrug, som gerne rejser efter de bedste restauranter, melder deres ankomst i Danmark. Men vigtigst er det, at omtale brande både landet og hovedstaden.

- De færreste turister besøger en Michelin-restaurant, men stjernerne gør hovedstaden og Danmark til en attraktiv destination med værdier som kvalitet og innovation, siger Mette Feifer, som er markedsdirektør i Dansk Erhverv til Jyllands-Posten.