Den kollektive trafik i hovedstaden solgte 11 millioner flere rejser sidste år. Især metroen har fået flere københavnere til at vælge den offentlige transport.

Flere københavnere valgte sidste år at springe på bus, tog og metro. Det viser foreløbige tal fra hovedstadens trafikselskaber. Antallet af rejser i hovedstadsområdet foretaget med kollektiv trafik steg med 11 millioner i 2010, svarende til en vækst på 4,1 procent i forhold til 2009.

Metroen har haft størst passagerfremgang. 52,5 millioner passagerer lod sig sidste år transportere med metroen - det svarer til godt to en halv million flere passagerer end i 2009. Eller 5,2 procent flere end året før.

Chef i Metroselskabets trafikpolitiske afdeling Nina Kampmann mener, at det skyldes, at hovedstadens trafikselskaber har indført en fælles mobil- og webbilletløsning.

»Udviklingen i salget af mobilbilletter er gået langt hurtigere, end vi havde turdet håbe på. Cirka 30 procent af kontantbilletterne i hovedstadsregionen sælges nu via 1415-mobilløsningen,« siger Nina Kampmann.

Også busserne i hovedstaden er blevet mere populære. De har fået 3,4 procent flere passagerer i løbet af 2010, mens S-togene har fået godt 1 procent flere passagerer.

»Der er ingen tvivl om, at S-togstilbud som at tage cyklen gratis med og de gratis søndage har trukket flere kunder til - også på andre tidspunkter,« siger Gert Frost, administrerende direktør i DSB S-tog.

Teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF), ser gerne, at endnu flere københavnere dropper bilen til fordel for cykel, bus og tog.

»Vi har fokus på at blive ved med at udvikle den kollektive trafik. Derfor er det selvfølgelig et skridt i den rigtige retning. Men vi skal have endnu flere københavnere og pendlere over i busser og tog, ellers drukner vi simpelthen i biler,« siger han.