Cyklister og gående, der bevæger sig på langs og på tværs af Inderhavnen i Københavns Havn, får efter alt at dømme tre nye broer.

Det skal være nemmere og mere smidigt for cyklister og gående at bevæge sig på langs og på tværs af Inderhavnen i Københavns Havn.

Det mener Københavns Kommune og Realdania og med udgangspunkt i en rapport om havnens potentiale, vil de to instanser kigge på tre strækninger, som med fordel kunne udbygges med en bro. Det er Gehl Architects, der også står bag Bryghusprojektet, som har udpeget de tre knudepunkter i havnen, der står til forbedring.

Blandt andet er der planer om endnu en bryggebro, der i den anden ende af Islands Brygge skal spare cyklister og fodfolk for at tage den lange vej over trafikmylderet på Langebro. Derudover peger rapporten på en ny kanalbro over Frederiksholms Kanal samt en rampe eller lignende, der kan gøre det lettere for cyklister at komme under Knippelsbro til Havnegade, uden at afbryde ruten langs havnekanten.

   

Broernes udformning er endnu blot "en streg på papiret" og ikke forhandlet endeligt på plads politisk. Men det skorter ikke på positive tilkendegivelser fra Københavns Rådhus.

- Havnen rummer et kæmpe rekreativt potentiale. Hvis vi skal udnytte potentialet bedre end i dag, så kræver det først og fremmest bedre tilgængelighed på langs og på tværs af havnen. Samtidig vil broerne støtte op om Københavns mål om at flere skal gå og cykle frem for at køre i bil. Derfor håber jeg meget på, at broerne bliver en realitet, siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF).