Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) indledte i dag den offentlige høring om en betalingsring i København med offentliggørelsen af tre forskellige linjeføringer for det sted, hvor bilisterne skal betale bompenge.


Bilister kommer fra midten af 2014 til at skulle betale bompenge for at køre ind og ud af København. Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har i dag meldt klart ud: Den kommende offentlige høring om trængselsafgifter, som nu er skudt i gang, kommer ikke til at handle om, hvorvidt der skal indføres trængselsafgifter eller ej. For det skal der.

Men offentligheden kan bl.a. få mulighed for at præge beslutningen om, hvor betalingsringen skal placeres. Transportministren har i dag fremlagt de trafikale effekter af tre forskellige modeller. Ring 2, kommunegrænsen eller Motorring 3

I den første model skal betalingsringen følge Ring 2 og S-togsringbanen i København. Det vil ifølge nye beregninger fra Tetraplan betyde, at trafikmængden i København vil falde med 20 pct. samt med fire pct. i hele hovedstadsområdet.

I den anden model følger betalingsringen kommunegrænsen til København samt hele Amager. Det vil betyde, at trafikken falder med 15 pct. i København og med syv pct. i hele hovedstadsområdet. Med den tredje model, hvor bompengeringen følger Motorring 3, vil trafikken falde med ni pct. København og med otte pct. i hele hovedstadsområdet.

- Spørgsmålet om, hvor ringen skal ligge, er et meget vigtigt spørgsmål, og en diskussion, som jeg regner med vi for alvor kan tage hul på i dag. Min holdning er, at vi bør vælge den løsning, der objektivt set giver de største fordele og de mindste ulemper såvel inden for som uden for ringen, sagde Henrik Dam Kristensen ved fremlæggelsen.

Ifølge seniorforsker ved DTU-Transport, Mogens Fosgerau, skal der udførlige beregninger til, før nogen med sikkerhed kan afgøre, hvilken af de tre alternativer der er den mest ideelle placering. Til gengæld er han ikke i tvivl om, at bompenge kommer til at virke efter hensigten.

- Alle udenlandske erfaringer viser, at det virker. Jo dyrere noget er, jo mindre bruger man af det. Det gælder også transport, sagde Mogen Fosgerau.

Venstre er utilfreds med høring

Venstres medlem af Folketingets trafikudvalg, Martin Geertsen, er utilfreds med, at den kommende høring om betalingsringen ikke vil dreje sig om, hvorvidt befolkningen i det hele taget ønsker et bompengeanlæg.

- Jeg kan godt forstå, hvis mange københavnske familier og virksomheder føler sig holdt for nar af regeringens påståede vilje til dialog, for den er der ikke, siger Martin Geertsen.

Regeringen fremlægger en miljøredegørelse for betalingsringen i januar, og senere på foråret fremsættes et lovforslag, der ventes vedtaget, inden Folketinget går på sommerferie.