Mens Dansk Kørelærer-Union mener, at det er den forkerte vej at gå at give 17-årige lov til at tage kørekort, mener Rådet for Sikker Trafik omvendt, at det er en god idé.

Selv har de været bannerførere for, at man skulle indføre muligheden for at lade 17-årige sætte sig bag rattet - så længe der sidder en erfaren ledsager med på køreturen.

Tirsdag blev ønsket en realitet, da et flertal i Folketinget vedtog forslaget som en treårig forsøgsordning.

Forslaget kan ifølge dokumentationschef Jesper Sølund fra Rådet for Sikker Trafik være med til at mindske unge bilisters risiko for at havne i trafikulykker, når de får mere erfaring, inden de slippes løs på egen hånd i trafikken.

»Vi er rigtig glade for, at man har valgt den her model med en forsøgsordning. Umiddelbart vil folk måske sige: 'Kørekort til 17-årige? I må jo være vanvittige'. Men det, der er interessant, er, at når unge på 18-19 år har en risiko for at blive dræbt i trafikken, som er væsentligt højere end for bare de 24-årige, så hænger det jo sammen med manglende rutiner og erfaring. Og det er jo rigtig godt at erkende,« siger han til BT.

'Det er meget fornuftigt'

Lovforslaget om at give 17-årige mulighed for at tage kørekort og dernæst køre det næste år med en erfaren bilist ved sin side blev vedtaget med et bredt flertal i Folketinget. 101 stemte for og 9 imod.

Den erfarne bilist skal være minimum 30 år og må ikke have haft frakendt sit kørekort i de seneste 10 år - hverken betinget eller ubetinget.

Tidligere har transportminister Hans Christian Schmidt (V), der fremsatte lovforslaget, fortalt, at inspirationen til forslaget kommer fra Tyskland, hvor 17-årige netop må køre bil, så længe de har en erfaren bilist ved deres side det første år.

Det har blandt andet været med til at mindske antallet af unge, der bliver dræbt i trafikken, og samme mål håber man at opnå herhjemme.

»I Tyskland har man oplevet at ulykkesrisikoen blandt unge bilister er reduceret med 20 procent. Det lyder måske ikke af så meget, men når den her gruppe af unge i forvejen har så høj en risiko, så er det meget fornuftigt,« siger dokumentationschef Jesper Sølund.

I gang med revolution af køreuddannelsen

Han mener samtidig ikke, at de unge kan risikere at overtage dårlige vaner fra de erfarne bilister.

»Jeg har hørt argumentet før, men der må jeg sige, at tyskerne er kendt for deres grundighed, og det er det her måske også et udtryk for. Det kan godt være, at der er en enkelt i blandt, men så er der så mange, der gør det positivt, så det samlede resultat er positivt for de unge og for os andre os,« siger han.

Modsat Rådet for Sikker Trafik mener Dansk Kørelærer-Union ikke, at det er den rette vej frem at give 17-årige mulighed for at tage kørekort tidligere og få erfaring på vejene med en mangeårig bilist ved deres side.

Derimod mener Dansk Kørelærer-Unions landsformand René Arnt, at man i stedet burde lægge ekstra læring ind i det teoretiske pensum i køreuddannelsen, så de unge arbejder mere med deres holdning og adfærd.

Det er dokumentationschef Jesper Sølund enig i. Men det betyder ikke, at de 17-årige ikke skal have lov til at få kørekort et år tidligere.

»Vi er jo i gang med en revolution af køreuddannelsen, og de 17-årige skal jo også have en køreuddannelse. Men jeg er fuldstændig enig i, at det er væsentligt, at vi får en modernisering af den. Vi har fået en moderniseret kørelæreuddannelse, så nu skal vi have en ny køreuddannelse, der er fra 1986, så der er god grund til at løfte den også,« siger han.

Nu handler det om at se tiden an og se, om den nye forsøgsordning hjælper på samme måde i Danmark, som den har gjort i Tyskland.

»Der ligger en dokumentation for, at det faktisk er fornuftigt, når de unge kører med en voksen og erfaren. Så kører de noget anderledes, end når de kører med venner og bekendte,« siger Jesper Sølund og slutter:

»Men nu ser vi, hvad der sker. Det er vedtaget nu, så må vi se, hvordan det udmønter sig i praksis. Det afgørende er, at man får evalueret det her og undersøgt det grundigt.«