De store mængder smeltevand har betydet omfattende internetnedbrud. Vi kan ikke forberede os bedre, siger TDC

Rigtigt mange danskere har oplevet det inden for de seneste par uger. I takt med, at sneen smelter udenfor, strejker internetforbindelsen.

Hos landets største internetudbyder, TDC, kender man til problemerne, som særligt har ramt kunder, der benytter sig af det aldrende bredbåndsnet.

TDC oplyser således, at knap 15.000 af firmaets internetkunder har været ramt af nedbrud forårsaget af smeltevand inden for de seneste 14 dage.

- Ingen regioner er gået fri, fortæller presserådgiver hos TDC Rasmus Avnskjold om tendensen landet over.

Det er den store mængde sne og de efterfølgende temperaturomvæltninger, der har betydet meget smeltevand og usædvanligt mange problemer for TDC.

- På toppen havde vi tre gang så mange kabelfejl sammenlignet med normalt, siger Rasmus Avnskjold.

Det var sidste weekend. Siden er det gået den rigtige vej, og fredag formiddag var omkring 3800 TDC-kunder stadig berørt af problemerne.

Rasmus Avnskjold forklarer, at nedbruddet opstår, når smeltevandet får lagene i jorden til at forskyde sig.

- Da vores kabler ligger en halv til en hel meter under jorden, så bliver de sat under et enormt pres. Det betyder kabelbrud, og på et tidspunkt kommer der så meget vand ind i kablerne, at der opstår en kortslutning, siger Rasmus Avnskjold.

Han afviser, at TDC kunne have kommet problemerne i forkøbet.

- Vi har mange tusinde kilometer kabel, og vi kan ikke forudsige, hvor fejlen opstår, før den er opstået, siger han og fortæller, at det typisk tager omkring en uge at udbedre skaderne.

Problemerne har dog betydet, at mange har skiftet bredbåndet ud med det nyere fibernet.

Det er meldingen fra energiselskabernes brancheforening, Dansk Energi, der omfatter mange udbydere af fibernet.

- Kunderne er så trætte af problemerne, at vi har kunnet mærke en stigende interesse for fibernet, siger Christian Berg, der er chefkonsulent i brancheforeningen.

/ritzau/