KØB PLUS!

Toårsdag for danske gidsler i Somalia

Det er nu to år siden, at to danske sømænd samt fire andre søfolk blev taget til fange af somaliske pirater. Sømændenes formand er frustreret og efterlyser handling fra rederiet og den danske regering.

De to danske sømænd Søren Lyngbjørn og Eddie Lopez har den 12. januar siddet som gidsler i Somalia i to år. Hos sømændenes fagforening er man dybt frustreret over, at der efter så lang tid stadig ikke er udsigt til at få de to danskere og deres fire kolleger hjem.

- Det er en ganske tragisk sag, der har vist, at det ansvarlige rederi ikke har kunnet håndtere tingene og at Danmark skal have en lovgivning, der på forhånd sikrer, at der i sådan et tilfælde er andre, der kan gå ind og overtage forhandlingerne, så vi kan få folk fri og hjem i god behold, siger formand for 3F Sømændene, Søren Sørensen.

Han mener, at det er en katastrofe, at de seks sømænd har siddet så længe, uden at den danske regering eller deres rederi kommer dem til hjælp.

- Vi har efter bedste evne forsøgt at forklare det politiske system, at man burde tage fløjlshandskerne af og tage fat i rederiet og få gjort noget ved det her. Men hvis man ikke har en lovgivning, som kan tvinge rederiet til at handle, er det svært, siger han.

Problemet med de nuværende regler er ifølge formanden, at det kun er piraterne, der er ansvarlige. Derfor kan det også være svært efterfølgende at give søfolkene erstatning. Han mener, at rederiet skulle have betalt og prioriteret at få sømændene hjem.

I en meddelelse skriver rederiet Shipcraft imidlertid, at man beklager den lange gidseltagning, men at det udelukkende er op til den somaliske piratbande at slippe de to danskere og deres filippinske kolleger fri.

For Søren Sørensen synes problemet at være, at det »kun« handler om menneskeliv.

- Jeg er ikke i tvivl om, at hvis skibet plus last, som for øvrigt var våben, var faldet i piraternes hænder, havde man sluppet millionerne for at få det hjem, siger han.

Han er ikke i tvivl om, at de to danskere og de fire øvrige sømænd har det dårligt og må hjem så hurtigt som muligt.

Fagforeningens krav er fortsat at få nedsat et uvildigt råd, der kan håndtere den slags sager og vurdere, om de rederier, der sejler i det farefyldte farvand, har den kapacitet, der skal til for at gå ind og handle i området og ikke mindst løfte den byrde, det er at få trådene redet ud, når det går galt.

- Min vurdering er, at når der er gået så langt tid, er det fordi, der er nogle mennesker, der har et ansvar, som de simpelthen ikke har format til at løfte, siger han.

Formanden håber nu på, at medierne og andre kan være med til at få det politiske system til at vågne op og forstå at, rederierne ikke bare skal tjene penge på deres last, men også skal kunne gå ind og hjælpe deres søfolk, når det går så galt, som det gjorde for de to danske søfolk og deres kolleger.

Hos fagforeningen oplever man nu, at flere medlemmer er blevet så utrygge, at de har frabedt sig at sejle i områderne mere.