Ny undersøgelse viser, at to ud af tre danskere ikke ved, hvad de skal kræve af deres pensionsselskab. Vi skal blive bedre til at møde folk i øjenhøjde, lyder det fra pensionsbranchen.

To ud af tre danskere ved ikke, hvad de skal kræve af deres pensionsselskab. Det viser en undersøgelse, som analysebureauet Nielsen har foretaget for pensionsgiganten ATP.

»Undersøgelsen viser, at pensionsselskaberne fortsat har en stor udfordring med kundeoplevelsen i mødet mellem kunde og selskab, og med at opfylde forbrugernes ønsker til kommunikationen om pension. Det undrer os, at to ud af tre ikke ved, hvad de egentlig ønsker sig af deres pensionsselskab,« siger Sofie Jæger, ATPs kundechef.

Hun mener, at undersøgelsen viser et behov for, at både ATP og resten af pensionsselskaberne bliver bedre til at møde danskerne i øjenhøjde.

»Vi kan blive bedre. Vi har tidligere undersøgelser, der viser, at mange siger, at pension er vigtigt, så der er ingen tvivl om, at folk er interesserede i at vide mere om pension. Det næste, folk siger, er, at pension er svært og uoverskueligt, og der må man sige, at ATP og pensionsselskaberne har en opgave i at fortælle på en mere tilgængelig og letforståelig måde,« siger Sofie Jæger.

Blandt den tredjedel, der har en mening om, hvordan de som pensionskunde kan få en bedre kundeoplevelse, peges især på ønsker om »god rådgivning«, »være ærlige«, »lettere at forstå«, »være proaktive« og »være informative«.

1.065 personer har deltaget i undersøgelsen.