To af de originale medlemmer af Shu-bi-dua er røget i totterne på hinanden i kølvandet på ny dokumentarfilm
Der er kold luft mellem trommeslager Bosse Hall Christensen og guitarist Michael Hardinger. De er to af hovedpersonerne i historien om et af Danmarks mest kendte band – Shu-bi-dua. Konflikten mellem de to er blusset op, efter DR2 sendte dokumentaren ’Fluer i Kødbyen’, som bl. a. skildrer, da Shu-bi-dua kom til en skillevej i 1981.
»Jeg synes, det ville klæde ham at holde sig til sandheden og give os andre den anerkendelse, vi vitterligt fortjener,« skriver Bosse Hall Christensen på Facebook, efter Michael Hardinger, ifølge Bosse Hall Christensen, har sået tvivl om hans troværdighed og betydning for bandet. For Bosse Hall Christensen handler det om anerkendelse, respekt og eftermæle i den konflikt, som de to har udkæmpet på Facebook, hvor Michael Hardinger, ifølge trommeslageren, har skrevet opslag – han dog siden har slettet - som er faldet ham for brystet.
I 1981 blev Shu-bi-dua splittet i to, og ifølge dokumentaren ’Fluer i Kødbyen’ blev bandet aldrig sig selv igen. På daværende tidspunkt havde Bosse Hall Christensen et alkoholmisbrug, og bandet følte sig svigtet af ham, og han af bandet.
Led af sceneskræk
Keyboardspilleren Jens Tage Nielsen led af sceneskræk og havde ikke længere lyst til at optræde. Det fik Michael Hardinger og forsanger Michael Bundesen til at sige stop, og Bosse Hall Christensen og Jens Tage Nielsen blev smidt ud af bandet. Det var, ifølge dokumentaren, også et opgør med et overskyggende dilemma om, hvorvidt bandet skulle holde fast i den glade drengerøvstone eller forsøge at blive voksne.
»Han kalder det et numsehulsunivers,« siger Bosse Hall Christensen om den kritik, som Michael Hardinger retter imod ham og de tekster, som han prægede Shu-bi-dua med fra 1973 frem til 1981 – sange som ’Vuffeli-vov’ og hvalen ’Hvalborg’.
»Han taler jo ned til hundredtusindvis af fans, for det er jo lige præcis de sange, som de gerne vil høre,« siger Bosse Hall Christensen.
Ifølge Bosse Hall Christensen ligger der en hel masse dæmoner fra gamle dage og rumsterer, som aldrig er blevet løst, og som nu kommer op til overfladen igen.
»De andre siger i dokumentaren, at jeg er en af de kreative kræfter i Shu-bi-dua, og nu tyder det på, at Michael Hardinger er blevet jaloux over det,« siger Bosse Hall Christensen.
En udvanding af universet
Men da Bosse Hall Christensen forlod Shu-bi-dua, skete der, ifølge dokumentaren, en udvanding af det univers, som Shu-bi-dua havde skabt.
Og selv i dag kritiserer trommeslageren også den måde, som han blev smidt ud af bandet på – og at Michael Hardinger 35 år efter ikke vil stå ved, at han ’var arkitekten bag Tages og min udsmidning af bandet i 81’.
»Vi fik en opringning, og så var det dét. Det var en kold måde, som det skete på, og jeg ville ønske, at jeg havde fået et forvarsel, men det var bare besluttet, og så var det sådan,« siger Bosse Hall Christensen.
Michael Hardinger meddeler, at han ikke ønsker at kommentere Bosse Hall Christensens udtalelser.
»Han må rase videre af sig selv. En dag bliver han nok færdig,« siger Hardinger.