Ind i den lille Toyota Aygo, et hurtigt stop ved banegården i Aarhus for at samle op, og så er det på motorvejen. 25-årige Tina Schou Jensen pendler mellem Aarhus og Aalborg, og for hende har GoMore været forskellen på at have et arbejde eller ej.

»Da jeg begyndte at arbejde i Aalborg, kunne jeg kun få det til at løbe rundt, fordi jeg kørte GoMore. Ellers havde jeg ikke kunnet have det job,« siger Tina Schou Jensen.

Hun arbejder på fastfoodrestauranten Carl’s Jr, hvor hun i mellemtiden er blevet forfremmet. Nu kan det godt betale sig at køre frem og tilbage i bilen alene, men det ser hun ingen grund til.

»Inden jeg købte bilen, ville jeg hellere tage toget, men det passede dårligt i forhold til mine arbejdstider. Så nu, når jeg er afhængig af en bil, er det godt, jeg kan dele »skaden« med nogle andre,« siger Tina Schou Jensen.

Skaden, Tina snakker om, er, at delebilsordninger også er til for at skåne miljøet. Et argument for at dele sine køreture med andre, som GoMore også selv bruger. Tina vil spare på miljøet, og hendes lille Toyota er da også en af de mindst forurenende biler. Og så hjælper det, hvis der er et par ekstra potentielle bilister med hende.

GoMore linedans med loven

Men uanset de gode hensigter er GoMore altså en særdeles økonomisk fordelagtig aftale for brugerne. Man fastsætter selv sit beløb, og en gennemsnitlig tur fra Århus til København koster 155 kroner. Tina tager en fast pris på 60 kroner mellem Aarhus og Aalborg. Til sammenligning koster den tur 194 kroner med DSB – uden pladsbillet.

Tina sparer mellem 1.500 og 3.500 kroner på transport hver måned, og de penge er skattefrie. Ifølge loven må man nemlig tage så mange penge for samkørsel, man vil, så længe det går til at dække eksempelvis brændstof- og broafgifter. GoMore oplyser, at de aktive brugere af tjenesten sparer i gennemsnit 2.000-3.000 kroner om måneden på at være GoMore-chauffører. Og så kan de få kørselsfradrag oveni hatten.

Trafikstyrelsen siger, at GoMore er en lovlig ordning, og at man kun skal indrapportere indtægterne for samkørsel, hvis det bliver en regulær indtægt at køre GoMore. Det er det ikke for Tina, men det har gjort det muligt for hende at komme nemmere ind på arbejdsmarkedet, da det ganske enkelt langt bedre kan betale sig at tage job længere væk.

I juni 2015 havde GoMore 61.476 samkørende. Det var cirka dobbelt så mange som samme måned året før.