Støjen fra en lang række buslinjer i hovedstadsområdet overskrider grænseværdierne for støj og når i enkelte tilfælde op på et niveau, som kræver høreværn.

En af de mest udbredte bustyper, som trafikselskabet Movia benytter i hovedstadsområdet, støjer langt mere end det tilladte.

Det kan BT fortælle på baggrund af målinger lavet med professionelt måleudstyr på bussen Scania Omnilink, som betjener en lang rækker buslinjer i hovedstadsområdet. Bussen kører med få minutters mellemrum på ruterne 150S, 350S, 6A, 1A og 2A, og der kører ifølge Arriva i alt 114 busser af den type i det storkøbenhavnske område.

Målingerne er lavet i samarbejde med Det Økologisk Råd, som også har stillet udstyr til rådighed. Resultatet af støjmålingerne kommer i forlængelse af, at BT i går kunne fortælle, at der er problemer med de partikelfiltre, der skal rense den luft, som kommer ud af bussernes udstødningsrør.

BTs støjtjek viser, at bustypen larmer helt op til 91 decibel, og at hele fire ud af fem busser overskrider Movias egen støjgrænse på 77 decibel. Og at over halvdelen overskrider lovens grænseværdi på 80 decibel.

I gennemsnit støjede de 28 busser af denne type, som BT testede, med mere end 80 decibel.

Den megen støj skyldes blandt andet, at bussens blæsere brager løs for at afkøle motoren.

BT har samtidig målt støjen fra en anden bustype på linje 66, som ikke har de støjende blæsere.

Den støjer kun 75 decibel i gennemsnit.

Claus Møller Petersen, der er akustiker i ingeniørvirksomheden Sweco, fortæller, at der er stor forskel på, om en bus larmer med 75 decibel eller 80.

»En niveauforskel på seks til ti decibel opleves som dobbelt så højt i styrke. For dem, der bor tæt på busserne, er det derfor til stor gene med busser, der larmer så meget. Har de vinduet på klem, vil de have svært ved at føre en almindelig samtale. Så for dem er det meget generende,« siger han.

Kræver høreværn

Birte Been, der civilingeniør og medejer af Dansk Lyd Consult, supplerer:

»Er man udsat for støj på over 85 decibel i længere tid, skal man faktisk have høreværn på,« siger hun.

Movia er ellers helt klar i mælet i selskabets kontraktmateriale, hvoraf det fremgår, at selskabet ‘jævnligt foretager målinger af bussernes indvendige og udvendige støjniveau for at sikre, at støjkravene bliver overholdt’.

Men over for BT erkender Movia, at selskabet ikke aner, hvor meget busserne støjer, men i stedet sætter sin lid til den garanti, Movia har fået af producenten: »Movia måler generelt ikke bussernes støjniveau, medmindre vi finder konkret anledning til det, f.eks. ved borgerhenvendelser,« oplyser sekretariatschef i Movia Camilla Struckmann til BT.

Regner sig ud af problemet

Via en aktindsigt i Københavns Kommune har BT fået indblik i, hvordan Movia foretog konkrete målinger af to busser på baggrund af borgerhenvendelser fra en andelsforening på Frederiksborgvej i København, hvorfra man klagede over det høje støjniveau. Det gjorde Movia ved at måle støjen på begge sider af bussen, lægge tallene sammen og så tage gennemsnittet af de to målinger.

På den måde blev støjen fra motoren – som ligger i venstre side og giver de høje decibel-målinger – i Movias målinger reduceret betragteligt, idet der sagtens kan være en forskel på fem decibel mellem de to sider. Svaret til de utilfredse borgerne var da også, at der ikke var noget at komme efter. Også selvom den ene måling viste et for højt niveau på mere end 78 decibel. En måling fra den anden side af bussen trak nemlig det samlede resultat ned.

Derudover fremgår det også af Movias udbudsmateriale – som operatører kan byde ind på – at Movia måler støjen, mens bussen holder stille. BT har ikke kunnet få opklaret, om motorblæserne kører, når Movia tester. Det er blæserne, der er årsag til det høje støjniveau.

»Jeg synes ikke, det er rimeligt at lave et gennemsnit, hvor man på den måde beregner sig ud af problemet. Der bor jo også folk på venstre side af vejen. Spørgsmålet er også, om Movia overhovedet har blæserne tændt, når de tester. Det tyder det ikke på. Med tanke på at busserne kører ofte og også i nattetimerne, skal Movia selvfølgelig vælge de bustyper, der støjer mindst,« siger Kåre Press-Kristensen, der er ingeniør og seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd.

’Beskæmmende’

»I det hele taget synes jeg, det er beskæmmende, at Københavns Kommune tillader, at så støjende busser får lov til at køre, da næsten alle boliger langs byens større veje er støjforurenede over grænseværdien, så støjforureningen hvert år får en sur smiley i kommunens miljøregnskab,« siger han.

Og det er da også muligt at finde busser, der støjer mindre.

På ruterne 3A og 4A er Volvo- og Mercedes-busserne noget mere afdæmpede sammenlignet med Scania Omnilink.

I en andelsforening på Frederiksborggade i hjertet af København bor Majbritt Nielsen og hendes mand og to børn.

Netop deres gade – som ligger tæt på Nørreport Station – har adskillige buslinjer, herunderlinje 5A, Danmarks travleste, men også buslinjen 350S, hvor den støjende Scania Omnilink kører.

»Der er en voldsom støj fra bussernes blæsere. Og det er ikke bare en gang imellem. Busserne kører hele tiden, også om natten. Så det er meget stressende,« siger Majbritt Nielsen.

»Man bliver træt af at høre på støjen, der jo er konstant,« siger hun.

Hendes andelsforening har da også klaget til kommunen og fået et pænt svar fra overborgmester Frank Jensen (S), som fokuserer på alt det, kommunen har gjort for at minimere støjen, men uden at forholde sig til det konkrete problem.

’Ingen lydhørhed’

Movia har også lavet to lydmålinger som frikendte busserne for at støje for meget.

Metoden bestod i at måle på begge sider af bussen og så udregne et gennemsnit. Dermed blev den støjende motor-side med ét flere decibel lavere

»Reelt har kommunen ikke villet forholde sig til støjen. Der har ingen lydhørhed været overhovedet,« mener Majbrtitt Nielsen.

Movia måler selv: ’Alle busser overholdt grænseværdien’

BT ville gerne have talt med Movia om støjen fra busserne, men centerchef Søren Englund har ikke ønsket at stille op til interview.

I stedet har vi fået tilsendt et skriftligt svar, hvor Movia renser sig selv i en test, selskabet har lavet efter BTs henvendelse.

BT ville ellers gerne have spurgt Movia, om blæserne, som er årsag til støjen, kører, når Movia tester.

Af Movias udbudsmateriale fremgår det, at bussen holder stille under målingen, og at Movia måler på begge sider af bussen og dividerer med to og på den måde får reduceret decibelværdien fra den larmende motorside. Men Movia har ikke reageret på BTs opfølgende spørgsmål.

Her er, hvad centerchef Søren Englund skriver:

»I forhold til støjniveau stiller Movia krav i udbudsmaterialet til tilladt støjniveau og angiver også en målemetode til opfølgning. Vi mener også her, at forskellige målemetoder kan være årsag til forskellige resultater. Vi har derfor på baggrund af din henvendelse netop foretaget otte nye målinger på linje 6A ved Rødovrehallen. Busserne blev målt efter gældende forskrifter. Alle busserne overholdt grænseværdien på 77 dB, og den nye test viser dermed, at alle busserne overholdt Movias støjkrav,« skriver han.

Sådan målte vi støjen:

Den udvendige støj må ifølge Movias kontrakter med busoperatørerne ikke overstige 77 decibel. Grænseværdien for støj er, at den ikke må overstige 80 decibel.

BT har i løbet af to aftener i september målt støjniveauet på 28 6A busser, som alle var af mærket Scania Omnilink. Målingerne er foretaget med udstyr fra Det Økologiske Råd, hvorfra Kåre Press-Kristensen også bistod ved målingerne, som fandt sted ud for Frederiksborgvej 141 i Københavns Nordvestkvarter. Målingerne er foretaget ved cykelstien på den modsatte side af vejen, ca. syv meter væk og i 150 centimeters højde. Det svarer nogenlunde til de kriterier, Movia selv har for støjmålinger. Der var kun svag eller ingen vind, ligesom anden trafik ved alle målinger har været i passende afstand til ikke at påvirke resultatet.

Resultatet er som følger:

17 busser støjede mere end 80 decibel– og overskredgrænseværdien.

Fem busser støjede mellem 77 decibel og 80 decibel.

Seks busser støjede under 77 decibel.

Gennemsnittet var 80,4 decibel.

På samme sted målte vi også linje 66, som betjenes af en anden, mindre støjende busmodel.Her målte vi syv busser, og resultaterne var med undtagelse af en enkelt bus alle under 77 decibel. Gennemsnittet var 75 decibel.