Amerikanske Consumer Reports må rekalibrere sine test, fordi Teslas nye S-model var så god, at den brød skalaen og fik 103 ud af 100 point.

Teslas nyeste skud på stammen er tilsyneladende så god, at det amerikanske forbrugermagasin Consumer Reports har svært ved at håndtere det. I en test af den nye Tesla P85D, der er en firhjulstrukken topmodel af den populære S-model, fik bilens acceleration og kraft nemlig så voldsom, at den brød testskalaen.

Teslas bil fik således 103 point på en test, der maksimalt burde kunne give 100. Consumer Reports skriver en i pressemeddelelse, at man nu rekalibrerer testen, således at Teslaens score nu er den højest opnåelige. Dermed har Tesla nu æren af at være den bil, alle andre skal måles op mod.

Læs også:

»Det her er et glimt af, hvad vi kan forvente i fremtiden, hvor vi har biler med en kraft som supersportsvogne og en komfort, anvendelighed og sikkerhed som en lukusbil, mens den stadig er ekstremt energieffektiv,« siger magasinets bilansvarlige tester, Jake Fisher, i et interview med Bloomberg.

Tesla P85D er den hurtigste bil, magasinet nogensinde har testet med en trinløs acceleration fra 0-60 miles i timen (knap 100 km/t, red.) på 3,5 sekunder. Det skete ved at sætte bilen i »Insane mode«. Sidenhen har Tesla opgraderet bilen til en endnu hurtigere »Ludicrous mode«.

Den lynhurtige Tesla koster i Danmark 901.000 kroner.

Tesla vandt torsdag en Index Award for bæredygtigt design med potentiale til at ændre verden. Det var Teslas skaldte Powerwall, der var nomineret. Powerwall er et batteri, der kan monteres i hjemme og lades op via solceller. Herefter kan man bruge strømmen fra batteriet om natten eller i tilfælde af strømsvigt.

Hør Teslas chef for forretningsudvikling fortæller om Powerwall i interviewet herunder.