Telmore meldt til politiet: Vi ærgrer os over at have generet eks-kunder

Teleselskabet Telmore er tirsdag blevet meldt til politiet for at overtræde forbrugeraftaleloven. Anmelderen er Forbrugerombudsmanden, der har fået klager fra forbrugere, der er blevet ringet op uden samtykke.

- Vi er rigtig ærgerlige og er kede af, at vi har generet tidligere kunder. Det har ikke været hensigten, for det får man ikke glade kunder af, siger Camilla Sebelius, kommunikationsrådgiver i Telmore.

To kunder har klaget til Forbrugerombudsmanden, da Forbrugeraftaleloven fastslår, at erhvervsdrivende ikke uden samtykke må ringe til en forbruger for at indgå en aftale. Få brancher er ikke omfattet af forbuddet, men telebranchen er ikke en af dem.

Hak i forkert boks

- En kollega har lavet en rigtig ærgerlig fejl. Vi har fået nyt it-system, og har trukket de her lister manuelt. Der er så blevet sat et hak i den forkerte boks, og derfor kom vi desværre til at kontakte nogle kunder på et forkert grundlag, siger Camilla Sebelius, der har noteret sig, at overtrædelse af loven om uanmodet telefonsalg giver bødestraf.

- Når man begår en fejl, må man også tage konsekvensen af det. Lige nu afventer vi, og vi tager selvfølgelig den bøde, når sagen er færdigbehandlet, siger hun.

Man kan blive fri for opkald ved at tilmelde sig Robinsonlisten, der er et register over forbrugere, som har frabedt sig uanmodede reklamer. Det gør man ved at kontakte CPR-registret i sin kommune.

Læs også: