En teknisk brøler hos Region Hovedstaden er skyld i, at 20.000 opkald til 112 eller 1813 ikke er blevet optaget og gemt. Regionen beklager.

Hvis du vil klage over den behandling, du har fået hos 112 eller 1813, kan du risikere, at lydoptagelsen af opkaldet er væk, og sagen derfor ikke kan undersøges til bunds.

Det viser sig nemlig, at lydoptagelser af borgeres opkald til 112 eller 1813 i Region Hovedstaden på grund af en teknisk fejl ikke er blevet optaget og gemt.

Det oplyser Region Hovedstaden til politikerne i regionsrådet.

Af orienteringen fremgår det, at det i alt drejer sig 20.000 ud af cirka 70.000 opkald og viderestillinger i en periode på tre uger i marts 2017, som i dag er væk.

De nye oplysninger kommer, efter at BT i april kunne afsløre, at 93.000 opkald til og fra regionens ambulancer ved en fejl ikke var blevet optaget.
Sagen fik en række politikere til at bede regionen om en redegørelse. Og det har nu vist sig, at der også på 112 og 1813 er problemer med lydoptagelserne i Region Hovedstaden. Mens ambulance-opkaldene var interne opkald mellem regionens akutberedskab og ambulancerne, er der i den nye sag tale om borgernes direkte kontakt med 112 og 1813.



Region: ‘Beklageligt’
Årsagen til, at opkaldene til 112 og 1813 ikke er blevet optaget, skyldes ‘en opsætningsfejl’, forklarer regionen.

“Opsætningsfejlen skete i forbindelse med opgradering af det system, der optager og gemmer sundhedsfaglige telefonopkald til 1-1-2 og Akuttelefon 1813,’ skriver regionen, som understreger, at fejlen ikke er gået ud over borgernes sikkerhed.

‘De manglende optagelser har ikke betydning for den sundhedsfaglige vurdering og behandling, borgerne har modtaget, når de har ringet 1-1-2 eller 1813. De har ikke haft og får ikke betydning for patientsikkerheden’.

HAR DU OPLEVET, AT VIGTIGE LYDOPTAGELSER VAR VÆK? SÅ SKRIV TIL BT'S JOURNALIST PÅ JETF@BERLINGSKEMEDIA.DK.

De manglende optagelser kan dog vise sig at udgøre et problem, hvis en patient klager over et forløb, eller regionen vil tjekke, om kvaliteten af opkaldet har været i orden.

For selv om de sundhedsfaglige personer, der modtager opkaldene, skriver både vurdering og behandling ind i patientens journal, vil der mangle centrale elementer i en eventuel klagesag uden lydoptagelserne, erkender regionen.

‘De manglende optagelser gør dog, at disse patientkontakter ikke på samme måde kan indgå i det løbende kvalitetsarbejde, ligesom senere uenigheder om samtalernes forløb heller ikke kan afklares. Det er derfor beklageligt, at der er optagelser, der ikke er blevet gemt,’ skriver regionen.

Region Hovedstaden oplyser også, at ‘der ikke er formelt juridisk krav om optagelse og opbevaring af telefonopkald og viderestillinger til 1-1-2 og Akuttelefon 1813’, men at regionen alligevel har valgt at optage al kommunikation, ligesom alle landets øvrige fire regioner også gør.