Tilbud og mængderabat får os til at fylde flere madvarer i indkøbsvognen, når vi køber ind. Men meget af maden ryger direkte i skraldespanden, fordi vi ikke kan spise det hele, siger forbrugerbevægelse.

Supermarkedets mængderabatter og gode tilbud frister forbrugerne til at lægge flere madvarer i indkøbskurven, end de senere får spist. Det betyder, at rigtig meget mad havner i skraldespanden, skriver 24timer.

Forbrugerbevægelsen »Stop Spild Af Mad« råder derfor til, at man tænker sig omen ekstra gang, inden man lægger en ekstra agurk eller en overflødig pakke smør i kurven.

- Tænk på, om du har brug for to varer i stedet for en. Hvis man køber flere ting og kun har sparet en krone, og så også smider det ud, så er det madspild, siger Selina Juul fra bevægelsen til 24timer.

Lektor ved CBS og forsker i forbrugeradfærd, Marcus Schmidt, kan nikke genkendede til, at danske forbrugere går på tilbudsjagt, hvorefter de smider meget af den mad, de køber, i skraldespanden.

- Det gør man, selv om man prøver at tænke over sine indkøb. Jeg har endda et professionelt forhold til det, og derfor studerer jeg varerne så grundigt, når jeg handler. Alligevel smider jeg mad ud, siger Marcus Schmidt.

Hos detailkæden Coop, der blandt andet står bag supermarkederne Fakta og Kvickly forklarer informationsdirektør Jens Juul Nielsen, at det er kundernes eget ansvar, hvis de smider for meget mad ud.

- Jeg har stor tillid til kunderne, og det er dem, der afgør, hvor mange varer de køber i vores butikker. Og der tror jeg nok, de er kloge nok til at disponere mellem vores varer, siger han.