KØB PLUS!

Succesfuldt skole-hjem-samarbejde med nydanske forældre

100 skole-hjem-vejledere har siden 2009 arbejdet for at styrke samarbejdet mellem skolen og nydanske elevers forældre, der ofte er problematisk. Foreløbig er det en stor succes, melder folkene bag.

- Skolen regner med, at alle forældre ved alt om den danske folkeskole, og det gør alle tosprogede forældre ikke, især ikke hvis det er deres første barn, der skal starte i skole.

Sådan lyder det fra Ebtesam Al-Jaderi, der er mor til en elev på Ellebjerg Skole i København. Samarbejdet mellem skolen og nydanske forældre er ofte problematisk, fordi forældrene ikke ved, hvad skolen forventer af dem.

Det har 100 særligt efteruddannede skole-hjem-vejledere arbejdet på at gøre noget ved, og nu bliver nogle af de første resultater meldt ud i et informationshæfte fra Social- og Integrationsministeriet, hvorfra citatet fra den nydanske mor også kommer.

Projektet skal først endeligt evalueres til næste år, for der er de 56 millioner kroner, der er afsat fra satspuljen til det, brugt. Men allerede nu meldes der om succesfulde resultater.

- Skolerne har taget rigtig godt imod det, og det er også vores indtryk, at forældrene er glade for det. Det er også enormt positivt, at en stor del af de skoler, der har brugt vejlederne, er blevet så glade for indsatsen, at de har valgt at blive ved med at have fokus på et styrket samarbejde med de tosprogede forældre, siger specialkonsulent på Teori- og Metodecenteret ved Professionshøjskolen UCC, Lisbeth Hansen, der er hovedansvarlig for evalueringen af ministeriets projekt med skole-hjem-vejlederne.

Vejlederne har været tilknyttet over 100 skoler, hvor de blandt andet har været på besøg i nydanske hjem for at fortælle om den danske folkeskole og hjulpet forældrene med at forstå deres rolle i forhold til skolen.

- Det har der været et behov for, fordi der er en berøringsangst i forhold til at samarbejde med tosprogede elevers forældre. Det bliver opfattet som besværligt og vanskeligt af skolens personale, og en del af de tosprogede elevers forældre ved meget lidt om det danske skolesystem, og hvad der egentlig forventes af dem som forældre, siger Lisbeth Hansen.

Professionshøjskolen UCC har også bakket op om projektet og udbyder nu efteruddannelse af skole-hjem-vejledere - også fremover når pengene fra satspuljen er brugt op. Det er noget, der vækker glæde i Social- og Integrationsministeriet.

- Vi kan virkelig se, at indsatsen rykker. Især når flere skoler har valgt at tage det til sig. Vi vil gerne have det udbredt til flere skoler, når UCC nu tilbyder en uddannelse, og det er det, vores informationshæfte skal bidrage til. Her har vi samlet de positive erfaringer, så skolerne kan se, at indsatsen virker, siger fuldmægtig i ministeriet Marian Lyng Møller.

Også den nyslåede formand for landsorganisationen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, er glad for, hvordan den styrkede skole-hjem-indsats har fungeret indtil videre.

- Uvidenhed over for noget gør, at man tager afstand fra det. Derfor har det været rigtig godt at have de her vejledere, som har kunne give de nydanske forældre noget viden. Det har blandt andet haft den effekt, at mange flere nydanske forældre er blevet mere engagerede i skolebestyrelser end tidligere, og det er jo skønt, siger hun.