Hvor er tolerancen og forståelsen?

Studerende: Forstå nu, jeg er fattig!

Joachim B Olsen og Özlem Cecik på besøg hos fattig familie ny

Özlem Cekic og Joachim B.Olsen startede fattigdomsdebatten, efter de begge besøgte 'Fattig Carina', som Özlem Cekic betegnede som fattig med 15.700 kr. udbetalt om måneden (arkivfoto). (Foto: Keld Navntoft) Se stort billede

Jeg er træt af at få at vide, at jeg ikke kan kalde mig fattig – fordi jeg selv har valgt det liv, jeg lever.

Sådan skriver 22-årige Sofie V. Jensen et i debatindlæg i Politiken.

Hun er dødtræt af, at hun som studerende på SU ikke oplever forståelse for sin begrænsede økonomiske situation, som hun selv betegner som fattigdom.

LÆS OGSÅ: Se tabellen: Så 'meget' får du ud af at arbejde

- Det er ikke, fordi jeg har brug for østers og champagne (ikke engang til nytår), og det er heller ikke, fordi jeg ikke har en seng at sove i om natten – og det er ikke, fordi jeg vil lyde utaknemmelig. Det er bare, fordi jeg er så træt af at måtte kæmpe for retten til at kalde mig fattig, starter hun sit debatindlæg i Politiken.

Afstemning

Sofie V.Jensen mener, at omverdenen nægter at forstå, at som studerende har man meget få midler at gøre godt med, og derfor må sige nej til mange ting.

- Jeg er træt af at vågne med koldsved og hjertebanken om morgenen ved tanken om, at det er 1. januar, og at jeg allerede har et rådighedsbeløb på under 1.000 kr. til resten af måneden. Blandt andet fordi der i julen, ikke engang inden for familiens rammer, tages hensyn til, at studerende ingen penge har, skriver Sofie V. Jensen, der til daglig læser på det samfundsvidenskabelige internationale basisstudium på Roskilde Universitet.

HAR SIGNE V. JENSEN RET I, AT HUN ER FATTIG? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

Debatten om fattigdom startede, da Liberal Alliances Joachim B.Olsen i efteråret på Facebook skrev, at han brækkede sig over politikere, der talte om fattigdom i Danmark. Det fik SF´s socialordfører, Özlem Cekic, til at tage den tidligere kuglestøder med ud til 'Carina', der bor alene med sin søn. Med 15.700 kr. udbetalt i offentlige ydelser om måneden mente SF'eren, at Carina var  fattig.

Det trak hun senere tilbage med undskyldningen om, at hun ikke havde tjekket hendes budget ordentligt igennem, og siden har regeringen talt om gennemgribende reformer af kontanthjælpen og skattesystemet, så det for alle danskere økonomisk kan betale sig at arbejde.

Afstemning

Sofie V. Jensen forklarer, at hun er tvunget til at tage et studiejob. Alligevel har tilværelsen - ifølge hende selv - som studerende store konsekvenser. Hun beskriver, hvordan hun bl.a. ikke har råd til sund kost, og derfor ofte er træt. Der er ikke råd til p-piller og vitamintilskud, ligesom der heller ikke er råd til at tage en øl med vennerne i ny og næ.

Det har fået hende til at tage et SU-lån, hvor der allerede er lånt 100.000 kr.

- Mig og min økonomi kan ikke følge med! Hvad blev der af sammenskudsgilde og medbragt alkohol fra Fakta? slutter hun sit debatindlæg.

Sofies budget

Her kan du se Sofie V. Jensens budget, som hun selv har lavet.

Faste udgifter:

Husleje: 3.150

El varme: 400

Telefon: 150

Forsikring og fagforening: 100

Internet: 200

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Licens: 192

I alt: 4.852 kr.

Indkomst:

SU: 4.981

Mor: 200

I alt: 5.181 kr.

  

Hvad mener du? Har Sofie V. Jensen ret i, at hun er fattig? Deltag i debatten herunder:

Læs også

Your comment
Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

Retten

Af: *, Tirsdag den 31. januar 2012, 21:59

Det her drejer sig vel egentlig ikke om om der er nogen der får for lidt eller meget. Men vel egentlig om vi kan tillade os at bruge ordet Fattig i vores rige land

uforstående

Af: Peter, Tirsdag den 31. januar 2012, 13:55

Nej hvor er jeg træt af alle jer der tilsyneladende ikke har den mindste smule indsigt i hvordan verden hænger sammen for en studerende i øjeblikket. Også jer der var studerende tidligere.

Jeg er dog først og fremmest enig med mange i at man bør tage et SU-lån. ca. 3000 kr. nu som ikke bør være et mindre problem at betale af når du engang er færdig.
Kun rimeligt når man ser på hvad der bliver betalt i udlandet for uddannelser.

Med det sagt er jeg dog fuldstændig komplet perpleks over jer der siger at man da bare lige bør få sig et studiejob i weekend. Hvad i alverden lever i i for en verden, for det er tilsyneladende ikke den med en finanskrise og minimal chance for at få job som ufaglært?
Det er usandsynligt svært at finde et job der skal passe ind med de rigtige dage, eksaminer, lokation osv. som studerende.
Ydermere, må du når du så endelig har fået et job, gud hjælpe mig ikke tjene mere end ca. 4000 udbetalt om måneden og og sidst men ikke mindst; skulle du gå over grænsen og tjene for meget skal du sammenlagt betale 112% tilbage af det du har tjent for meget :)! FANTASTISK!

Så:
SU: ca. 5000
Lån: ca. 3000
Arb: ca. 4000

som kun er ca. 1500 over kontanthjælp: https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dagpenge-orlov/dagpenge-og-kontanthj...

PLUS at man ender op med en gæld på knap 180.000!

Så når politikerne siger at grænsen for kontanthjælp er så lav som man kan leve for tror jeg måske de har glemt de studerende hvoraf dem der har det allerbedst er på ca samme niveau som dem med kontanthjælp men med 1½ fuldtidsjob!

Så jeg beder ikke om at få sat SU op eller kontanthjælp ned, jeg stoler på at de grænser de har sat der er rigtige.

Men sæt dog for pokker grænsen for SU-fribeløb op når i nu så gerne vil have folk til at tage en uddannelse.
Det kan da ikke være rimeligt at dem der kommer ud og bliver nogle af de mest værdifulde aktiver på arbejdsmarkedet fremover skal holde øje med hvor meget erhvervserfaring de må få helt ned til allermindste detalje...

Træt

Af: Caja Emilia , Mandag den 30. januar 2012, 12:53

Hold kæft hvor er jeg bare træt af at høre på at studerende er det ene og det andet! Jeg er selv studerende og har ikke en meget større indtægt end Sofie, og jeg er pisse træt af at høre på at "DET ER MIT EGET VALG" Hold dog kæft mand! Jeg er 20 år gammel, forsørger mig selv, knokler røven ud af bukserne med dage hvor jeg har op til 150 siders læsning og er ved at drukne i afleveringer! + Jeg arbejder for UNICEF ved siden af. Synes fandeme det er smalsynet af pege fingre af dem som vil noget med deres liv, uddannelse er en livsinvestering som alle kan nyde godt af! Ja der bliver betalt nu, men når I som hentyder at unge bare burde klappe i og lade vær med at være så pisse forkælede, så skal I bare vide at det fandeme er os der er fremtiden og det er OS der vil investere I JER når i bliver gamle røvhuller der sidder på plejehjemmet og brokker jer over ostemaden. Fordi det jo lige meget hvordan jeres livskvalitet er der? I kan jo bare klare jer selv og lade vær med at være så pivede? Der er jo folk rundt omkring i verden der slet ikke har mulighed for den slags? Helt ærligt, nu må i fandeme stoppe. Uddannelse er noget af det fedeste og bedste man kan give et andet menneske, det skaber sammenhold og vækst og vi ville ikke dø af flere gode veluddannede unge, fordi vi har brug for det! Alle sammen!

mindre velfærd = mere selvværd

Af: Lars, Fredag den 27. januar 2012, 20:02

Tag dig dog sammen og få et weekend job der er en hel del andre der også arbejder ved siden af deres studie, det er sgu for forkælet.
Det dit liv, dit ansvar og ikke SAMFUNDETS.
Jeg har et lille ønske om en lillebitte mindre velfærd generalt så gamle dyder som : selvværd,stolthed over at kæmpe og klare sig selv kunne komme tilbage igen, alt i alt er det jo det der er nødvendigt i fremtiden for at der stadig om 50 år er velfærd.....

Et spørgsmål om valg

Af: Paul , Fredag den 27. januar 2012, 14:07

Kære Sofie

Dit rådighedsbeløb er meget lavt, men det er sku dit eget valg. Du har MANGE muligheder for at regulerer dit budget. Jeg synes egentlig ikke at du har en alamerende høj husleje, men jeg kan simpelthen ikke begribe, at du ikke har et studiejob ved siden af....Det kan self være at du mener du ikke har tid, eller hvad ved jeg. Så tag da et SU lån, istedet for at portrættere dig selv som hjælpeløs og fattig. Vågn op og se mulighederne, istedet for at vågne op med stress, hjertebanken og koldsved.

Mangler liiige en vigtig ting

Af: Søren M., Fredag den 27. januar 2012, 13:35

Kære fattige studerende.

Den uddannelse du tager, hvad koster den?

tag lige og smid den oven i SU'en, så kan du begynde at snakke om fattigd... hov, nej det er du sørme ikke længere, UPS..

Kig på udlandet min ven, hvor meget får studerende betalt af samfundet ud over uddannelse, UPS igen...

KOM IGEN..

SU VS. kontanthjælp.

Af: Jane, Fredag den 27. januar 2012, 13:08

jeg har længe undret mig over at kontanthjælpen er højere end SU. De unge på SU gør faktisk en indsats for at blive selvforsørgende efter endt uddannelse. Der har tidligere været snak om at SUén (de såkaldte cafepenge) skulle fjernes for hjemmeboende, men hvorfor er der ikke nogen der tænker på at afskaffe kontanthjælpen for hjemmeboende. Det kan ikke være rigtig at en der bor hjemme på kontanthjælp skal have mere for at lave ingen ting end en på SU.

SU vs. KONTANTHJÆLP

Af: Søren M., Fredag den 27. januar 2012, 13:37

Jeg studsede også, indtil jeg fandt ud af at:

Kontanthjælp er faktisk mindre end SU+prisen på uddannelsen..

SU VS. kontanthjælp

Af: Jane, Fredag den 27. januar 2012, 14:05

Ja det kan du have ret i, men unge på kontanthjælp bliver også sendt på kurser mm, som heller ikke er gratis. Og sansynligheden for at de unge på SU kommer til at betale noget tilbage til Dk i form af skat, arbejde mm er langt større end de unge på kontanthjælp.

Til Jane

Af: Søren M., Fredag den 27. januar 2012, 15:04

Ja, ud fra den betragtning har du ret.

men kontanthjælpsmodtagere er ikke kun mennesker som Aldrig har arbejdet, de har som hovedregel haft et arbejde, og derved bidraget til fællesskabet, og langt, langt de fleste vil rigtig gerne igang med at arbejde igen, uanset indtægtsforskellen er meget lille.

Og når vi nu skal være lidt kyniske, hvor mange af dem som får SU, kommer til at gå direkte på kontanthjælp efter endt uddannelse, det viser undersøgelser jo er en ret stor del (48.000 i juni 2011).

Tror at vi skal se på SU+Udd. som en investering
og
Kontanthjælp som et "pusterum", hvor man kan komme tilbage eller ind på arbejdsmarkedet.

Til Søren

Af: Jane, Fredag den 27. januar 2012, 18:33

Nu er det jo ikke de folk som ulykkeligvis ender på kontanthjælp jeg taler om. Jeg er slet ikke uenig i at der skal være et sikkerhedsnet, vi kan alle blive ramt af arbejdsløshed eller sygdom. Men jeg mener godt at man kan kigge på de unge kontanthjælpsmodtagere som stadig bor hjemme og ikke har været på arbejdsmarkedet. Der findes desværre unge som spekulerer i at det bedre kan betale sig at gå på kontanthjælp end at tage en uddannelse på SU, eller tage et arbejde.

fattig i danmark

Af: tina andersen, Fredag den 27. januar 2012, 13:02

jeg tillader lige og skrive noget mere hensyn til fattigdom i danmark. er der nogen som tænker over at fødevarene er blevet dyre og afgifter ovs stiger. man får sgu ikke ret meget for 100 kr idag og for en som modtager su, ja det rækker sgu ikke ret langt når alt er betalt. og tænk der er altså nogen som modtager su også har børn. hvad så med dem, der er altså intet at gøre godt med der. så folk skal ikke sige at der ikke lever fattig mennesker i danmark. for det gør det sgu.

fattig i danmark

Af: tina andersen, Fredag den 27. januar 2012, 12:43

ja der er mennesker som er fattig i danmark. og leve på en en su er ikke ret meget, at man har til rådighed, når alt er betalt. man glemmer bare. hvis man ikke tar en uddannelse i nu tids danmark, så er der altså ikke meget arbejde, at man kan finde eller retter sagt at man kan leve for. det er blevet svære at leve i danmark uden en uddannelse. tænk lige på det

Til Sofie V . Jensen

Af: Peter Steengaard, Fredag den 27. januar 2012, 11:26

Som studerende har man ingen økonomisk overskud , sådan har det altid været , og sådant vil det fortsætte med at være . Hvis man skal tjene penge , må man også præstere et stykke arbejde derfor . Derfor når din uddannelse er afsluttet kan du præstere et stykke arbejde , og tjene penge . Iøvrigt får du SU , hvilket er en gave til dig !

En gave som...

Af: Peter Thomsen, Fredag den 27. januar 2012, 12:41

Sofie betaler mange gange tilbage igen efter endt arbejde...

Citat længere nede...
" Ja, hun får ca. 60.000 om året af vores andre skattepenge, eller rettere sagt 300.000 kr. på de 5 år hun studerer. Men... du / I glemmer at når hun er færdiguddannet tjener hun igennemsnit 300.000 kr. om året og ligger vel i runde tal 40% i skat. altså 120.000. Man skal ikke ha' gået meget mere end i 5 klasse for at regne ud at hun skal arbejde i 2,5 år efter sit studie for at tjene den SU hjem som vi har andre har givet hende, for derefter at fortsætte med at ligge 40% i skat eller 120.000 kr. I gennemsnit arbejder vi vel i 30 år og hun smider altså 3.6 million til den danske stat og bidrager med sine kvalifikationer på baggrund af sin uddannelse som er med til at skabe vækst og velfærd. (uanset regeringsfarve) og dette er blot en ud af mange studerende.

Hvis du/I kunne investere 300.000 kr. nu mod at få 3.6 million tilbage om 30 år vill du/i så ikke gøre det ?

Set i det perspektiv er 60.000 kr. ikke mange penge og som samfund er det altså stadig en god forretning selvom SUen blev forhøjet og Sofie og alle andre studerende ikke skulle bekymre sig om økonomien. "

utaknemmelig?

Af: Jacob Cete, Torsdag den 19. januar 2012, 14:01

Som studerende har Sofie ikke mange penge - men hun modtager altså 60.000 af vores andres skattepenge + (PLUS!) mindst et tilsvarende beløb fordi hun også får sin uddannelse betalt.

Jeg kender ingen andre lande hvor studerende både får betalt uddannelse og løn samtidig!

Sofie: Du har råd til mad, tøj, bolig, internet, el og varme samt en uddannelse - du er ikke fattig men utaknemmelig!

Hvad er det at være fattig?

Af: Henrik, Fredag den 27. januar 2012, 10:31

@ Jacob Cete,
Desværre løber du med en halv vind.
Du definerer ikke hvad fattigdom er.
Det har en rundspørge i Danmark defineret også bør du jo læse hvad andre mener er fattigt.
Bare een af komponenterne er at hun ikke har råd til at tage på ferie, ikke engang julebesøg hos sin mor!
Jo hun er fattig.

Og hun taler ikke om at være utaknemmelig. Hun er da glad for det hun får, men det ændrer jo ikke ved at hun er fattig vel?
Hun vil bare gerne mødes med den forståelse fra samfundet at for nogen er en bøde på biblioteket på 10 kr. en katastrofe. En "dummebøde" fra kommunen, eller skattefar, eller politiet for at havde "glemt" lygten på 500 kr. en direkte katastrofe.

Og du er så blot een af dem der stiller sig op i køen og sparker til hende.

Jeg har selv været på SU og jeg havde da aldrig råd til at gå til gratiskoncerter og få mig en fadøl. Bare det er umuligt.

Har da ikke råd til at gå på en cafe og få en kop kaffe med en ven en kold vinter, eller en kold sodavand på en udendørscafe på strøget som alle andre jo har.

Halv vind`?

Af: Søren M., Fredag den 27. januar 2012, 13:49

@ Henrik 10:31

Kan se at Jacob så ikke er den eneste som løber med en halv vind.

En Rundspørge eller hvad andre opfatter som fattige, (vi taler om penge) definere ikke fattigdom, eller fattigdoms grænse, det gør OECD.

Hvis hun ikke har råd til at tage på ferie, eller julebesøg hos sin mor, for skatteydernes penge, det er rigtig nok forfærdeligt, men når det kun er en periode af ens liv, perioden hvor man grundlægger resten af sit liv, perioden hvor man studere og lærer, så er det altså ikke.
Det er et valg man tager, og et godt valg.

Jeg har sku da også være på SU - udeboende - fik et weekend job, og klarede mig igennem, ikke nogen dans på roser - og hvad så, idag har jeg tjent mange penge, og sidder i et fedt hus, fed bil, dejlige unger, sommerhus etc. etc. det havde jeg aldrig opnået hvis jeg ikke havde kunnet få SU og min uddannelse betalt - aldrig.

Og at jeg betaler ca. 60% af alt hvad jeg tjener, i Skat - er da bare rimeligt, idet jeg har fået uddannelsen inkl. SU fra jer, fra Danmark, og jeg tjener da nok idag, takket være det. TAK for det.

Hun er IKKE fattig, hun skal være taknemlig for det hun kan få, og at man ikke kan få fadøl, eller gå til koncerter i en periode er sku da iorden, og faktisk selvvalgt.

Og det kan godt være alle andre har råd til det lige NU, men hvad så om 4-5-6 år, når hun tjener 30-40-50.000 kroner om måneden, så brokker hun sig sikkert over at skulle betale top-skat, og at det er uretfærdigt, og dem på SU bare "hyler"..

HUSK hvor du kommer fra, og nyd livet mens du har det - der er altid nogen der har det værre end dig.

Helt enig!

Af: BS, Søndag den 22. januar 2012, 23:31

Kunne ikke være mere enig.. Er selv studerende, jeg får ingen penge fra mor, men lever helt fint uden. Jeg bruger to lørdage om måneden på arbejde 12 timer hver gang og det giver masser af penge til at bruge på hvad man lyster. Tror her man skal se på Sofies valg, flyt tættere på RUC, så kan du jo bruge din cykel. Synes hun klynker og ja er utaknemmelig - nogen mennesker har det med at brokke sig over alting.

Du / I glemmer....

Af: Kenneth Hansen, Søndag den 22. januar 2012, 18:48

Ja, hun får ca. 60.000 om året af vores andre skattepenge, eller rettere sagt 300.000 kr. på de 5 år hun studerer. Men... du / I glemmer at når hun er færdiguddannet tjener hun igennemsnit 300.000 kr. om året og ligger vel i runde tal 40% i skat. altså 120.000. Man skal ikke ha' gået meget mere end i 5 klasse for at regne ud at hun skal arbejde i 2,5 år efter sit studie for at tjene den SU hjem som vi har andre har givet hende, for derefter at fortsætte med at ligge 40% i skat eller 120.000 kr. I gennemsnit arbejder vi vel i 30 år og hun smider altså 3.6 million til den danske stat og bidrager med sine kvalifikationer på baggrund af sin uddannelse som er med til at skabe vækst og velfærd. (uanset regeringsfarve) og dette er blot en ud af mange studerende.

Hvis du/I kunne investere 300.000 kr. nu mod at få 3.6 million tilbage om 30 år vill du/i så ikke gøre det ?

Set i det perspektiv er 60.000 kr. ikke mange penge og som samfund er det altså stadig en god forretning selvom SUen blev forhøjet og Sofie og alle andre studerende ikke skulle bekymre sig om økonomien.

Du glemmer også

Af: Søren M., Mandag den 30. januar 2012, 09:41

At vi er en del som har været gennem samme mølle som vores "heldige" studerende her, sammelign vores system med udlandet.

Hun skriver jo hun er fattig, så er det jo ikke en diskussion om hvad og hvor meget hun fremover kommer til at ligge i statskassen..

rent hypotetisk, hvad så hvís hun får ansættelse indenfor det offentlige, så kommer vi jo ikke til at tjene noget på hende, ved godt det er sat ud på det yderste, men synes faktisk din antagelse er i samme spor.

Eller hvad hvis hun får arbejde i udlandet, så er det da virkelig noget som koster.

Men spørgsmålet var:
Er hun fattig?
her mener jeg klart NEJ.

skal hun have mere i SU?
NEJ

Hun hyler gør hun, måske har det hjulpet hjemme hos mor og far, men sandheden er, at i mange årtier har studerende kunnet klare sig for mindre end hun modtager idag, og været taknemmlige, jeg selv inklusiv.

Synes at studerende med samme holdning, har en svag karakter, og er utaknemmlige.

Argh!!

Af: Jakob, Onsdag den 18. januar 2012, 20:55

Jeg tror ikke at man kan konkludere at folk mangler uddannelse i samfundsfag bare fordi vi ikke er enige i hvornår man er fattig..?

Hvis nu Sofie ikke var under uddannelse, men derimod arbejdede og kun fik 4.981,- i løn, så ville hun være fattig, hun får altså en uddannelse plus en check ind af døren hver måned for det. Og iøvrigt mener jeg at det er forkert at sammenligne de studerendes levestandard med gennemsnittet i DK, det sgu at blande ting sammen.

Hvornår er man fattig?

Af: Henrik, Fredag den 27. januar 2012, 10:42

Der har altså været lavet en landsdækkende undersøgelse på hvornår befolkningen mener man er fattig og hvornår man ikke er fattig.

Da vi så alle sammen kan stemme på et parti der deler den opfattelse, betyder blot at den undersøgelse må en politikker og derved resten af befolkning tage til efterretning.

At du Jakob, så nævner 4.981, kr. tror jeg henviser til SU ikke sandt?
Også vil du ikke have at vi sammenligner levestandard med gennemsnittet i DK? Det er netop DIG der er totalt og galt afmarcheret.

Definitionen på internationalt plan ER NETOP MÅLT på pågældende lands gennemsnitlige levestandard.

Vorherre bevares du er jo ignorant.

fattige studerende

Af: Peter Kirkebække, Torsdag den 19. januar 2012, 06:56

Det handler vel i bund og grund om, at studerende skal så hurtigt og godt igennem udd, som muligt?
Det er meget svært at have overskud, når man stort set ikke har råd til andet end pasta, tun og heinze. Kan ikke se hvordan pensonister og arbejdsløse der går derhjemme, skal have flere penge end studerende.
Det er de studerende, som skal føre vores land videre, så at sørge for de har råd til den rigtige kost, og ikke bebyrdes med arbejde ved siden af.

Pasta

Af: ?, Onsdag den 25. januar 2012, 13:02

Jeg har også prøvet at leve af pasta, tun. tvebakke mælk, da vi købte hus. Da var der ikke meget at rytte med men derfor var vi ikke fattige.

Fattigdom

Af: Henrik, Fredag den 27. januar 2012, 10:45

Pasta,
Det er meget meget vanskeligt at have en diskussion hvis folk hele tiden selv har lov til at definere et begreb.
Du bør forholde dig til hvordan flertallet af Danmarks befolkning definerer fattigdom..

Husk tilige at værdien af en bolig er virtuelle penge.
Det kan mange der er teknisk insolvente skrive under på.
Det er politisk bestemt at huse skal være så dyre. Det er en skjult skat.

Så..

Af: Simon, Onsdag den 18. januar 2012, 17:13

Kan godt se der er mange der mangler en god uddanelse i samfundsfag.

Der er en fattigdomsgrænse for hele verden igen en for EU og igen en for hvert land. Hvis du bor i et rig land hvor alle har adgang til internet og tøj ovs så har landet en meget høj livkvalitet og derfor hvis det ikke er alle der har råd til den gennemsnitlige danske livskvalitet ja så er man fattig i det lang man bor i. Man er ikke fattig i forhold til resten af verden men i forhold til ens lokal samfund så er man fattig.
Man skal altid se på det samfund persoen bor i før man kan bedømme om personen er fattig eller ej.

Det er utroligt så meget i kan brokke jer over, at vi unge er forkælede for ja der er nogen som er det men der er også nogen som ikke er.
Vi bor i et af de rigeste lande men også det dyreste land på verdens plan ;) Vi er 40% dyre end gennemsnittet ;)

Hold nu op!

Af: Jacob, Onsdag den 18. januar 2012, 16:39

Nu må du fandeme stoppe bette ven! Hvis du ikke har penge til at betale en lejlighed, og dit forbrug, så flyt dog hjem igen!
Eller få et job - let røven, i stedet for at nasse SU!
Sådan er det alle andre steder i verden - hvis du skal bruge penge, så må du sgu hellere komme igang med at arbejde!

- Jeg er forresten selv ung studerende...

Fattig....come on!

Af: Jakob, Onsdag den 18. januar 2012, 15:20

Sofie vil om nogle år kigge tilbage på hendes tid med smalhals som værende utroligt lærerige og til den tid tror jeg ikke hun ville have været dem foruden, tag det fra en der har prøvet det.
:-)

Fattige mennesker har i min verden ikke råd til telefoni, internet, tøjvask, varmt vand, osv.

Ren klynker.

Af: Per Mossin, Onsdag den 18. januar 2012, 15:07

Sofie har naturligvis ikke mange penge til rådighed, sådan er det at være studerende. Men hun kan sagtens finde flere penge i sit budget.
Hendes husleje er for dyr. Der er ledige kollegieværelser ved RUC, som er langt billigere end hendes nuværende husleje. Det ville også give hende en stor besparelse på hendes transportbudget. Hvorfor tror studerende, at det er en samfundsopgave, at de kan bo i København?
Sofie har også optaget meget store lån. 100.000 kr på maks 4 års studie. Hmm mindst 25.000 pr år...
Sofie har arbejdet siden hun var 14. Hvor er hendes opsparing?
Sofie skal til at stikke piben ind og overveje, hvad der er en samfundsopgave, og hvad der ikke er!

Nu må det stoppe

Af: Thomas, Onsdag den 18. januar 2012, 13:00

I har ikke krav på nogetsomhelst.

SU er ikke en primær levevej
SU er ikke ment som et folkeydelse der kompenserer for en normal tilværelse
SU forbyder ikke at man supplerer lidt op med et studiejob.

Tak til Tanya. endelig en der har noget omløb i hovedet.

Klynkende ungdom.

Af: KC, Onsdag den 18. januar 2012, 09:32

Sofie og andre studerende er selvfølgelig ikke fattige, de er bare
så umanerligt forvendte. Hvis de unge vil bruge flere penge end de har, må de selvfølgelig ud og løbe med aviser eller andet forefaldende arbejde. Samfundet betaler deres ud-dannelser og betaler dem ovenikøbet for det. Nutidens unge har aldrig lært at tæring efter næring. Det er på tide, at de unge indser, at man ikke kan rende i byen og gå på cafe,er, gå i dyrt tøj, rejse og bo smart. Studie- tiden er en tid med smalhals og hårdt arbejde. De unge skal lære, at der ikke er noget, der hedder ferie så længe de studerer, de må bruge tiden på at arbejde, så de kan forsørge sig selv. Jeg er sååå træt af at høre på disse forkælede og krævende unge.

Noget pjat

Af: Tanya, Tirsdag den 17. januar 2012, 22:37

Vi modtager som studerende hver måned knap 5000 kr. fra den danske stat sådan at vi kan studere uden at skulle bekymre os om, hvordan vi skal få tag over hovedet og mad på bordet - og ved I hvad, det kan altså godt lade sig gøre for de penge! Jeg synes helt ærligt, at man burde skamme sig hvis man brokker sig over, at der hver måned kvit og frit tikker næsten 5000 ind på kontoen. Vi er så priviligerede i Danmark, at alle kan få en videregående uddannelse uden at skulle betale en krone, tværtimod - vi får sgu penge for det!

Der er ingen der har sagt at SU'en skal dække tøj, byture og cafébesøg - selvom det da er rart at have råd til. Vil man have det, så må man måske finde sig et job ved siden af studierne - og indrømmet - det er ikke særlig spændende at sidde og skubbe varer gennem kassen i et supermarked eller at sortere fisk på fabrikken i sommerferien - men er det rimeligt at andre hårdtarbejdende menneskers skattepenge skal finansiere vores lommepenge?

Jeg mener oprigtig talt, at hvis ikke man som studerende kan få en SU til at række til de mest basale udgifter, så burde man kigge på sit budget en ekstra gang. Og man er altså ikke fattig bare fordi man ikke kan bo på den lækre adresse midt i byen og bestille cocktails i baren hver weekend! Selvfølgelig er der mange ting man må give afkald på, men sådan er livet altså - også for folk som ikke er studerende.

Og by the way - sammenskudsgilder og medbragt alkohol fra Fakta lever da i bedste velgående hvis man siger at det er sådan det er?!

Noget pjat

Af: Tanya, Tirsdag den 17. januar 2012, 22:36

Vi modtager som studerende hver måned knap 5000 kr. fra den danske stat sådan at vi kan studere uden at skulle bekymre os om, hvordan vi skal få tag over hovedet og mad på bordet - og ved I hvad, det kan altså godt lade sig gøre for de penge! Jeg synes helt ærligt, at man burde skamme sig hvis man brokker sig over, at der hver måned kvit og frit tikker næsten 5000 ind på kontoen. Vi er så priviligerede i Danmark, at alle kan få en videregående uddannelse uden at skulle betale en krone, tværtimod - vi får sgu penge for det!

Der er ingen der har sagt at SU'en skal dække tøj, byture og cafébesøg - selvom det da er rart at have råd til. Vil man have det, så må man måske finde sig et job ved siden af studierne - og indrømmet - det er ikke særlig spændende at sidde og skubbe varer gennem kassen i et supermarked eller at sortere fisk på fabrikken i sommerferien - men er det rimeligt at andre hårdtarbejdende menneskers skattepenge skal finansiere vores lommepenge?

Jeg mener oprigtig talt, at hvis ikke man som studerende kan få en SU til at række til de mest basale udgifter, så burde man kigge på sit budget en ekstra gang. Og man er altså ikke fattig bare fordi man ikke kan bo på den lækre adresse midt i byen og bestille cocktails i baren hver weekend! Selvfølgelig er der mange ting man må give afkald på, men sådan er livet altså - også for folk som ikke er studerende.

Og by the way - sammenskudsgilder og medbragt alkohol fra Fakta lever da i bedste velgående hvis man siger at det er sådan det er?!

Studerende og hjemløs

Af: Thia Sommer, Tirsdag den 17. januar 2012, 10:11

Jeg synes bestemt vi som studerende burde have ret til at kalde os fattige. Jeg er studerende og hjemløs fordi jeg desværre ikke har råd til at spare sammen til en lejlighed men jeg klager ikke. En su rækker altså ikke langt uanset om man bor på gaden, i lejlighed eller hjemme hos mor og far, og det er ikke alle der har tid til at arbejde ved siden af uddannelsen.

Folk der har en indkomst på under 10000kr om måneden er efter min mening fattige. For lidt mere end 10000kr om måneden ville jeg leve mit perfekte liv.

Er selv studerende

Af: Pernille, Tirsdag den 17. januar 2012, 11:36

Thia jeg er selv studerende, og vil sige der ikke er meget at gøre godt med. Men nu er jeg ikke så gammel så har heller ikke de store udgifter. Thia hverken du eller jeg er ikke fattig, Vi har aldrig prøvet hvad det vil sige at være fattig og kommer heller aldrig til det her i landet

Fat mod!

Af: Rie, Mandag den 16. januar 2012, 15:29

Så vidt jeg er orienteret, er både kontanthjælp og SU beregnet til ydelser i en bestemt begrænset årrække. Kontanthjælpsmodtagere til de (igen) kommer på arbejdsmarkedet og deved kan klare sig selv og studerende til de er færdige med studiet, og derved kan oppebære en støt stigende lønindtægt, som kan kompensere for stram økonomi gennem en årække. Vanskelighederne opstår, når mennesker er på kontanthjælp i årevis, hvilket vist aldrig har været hensigten og hvis studerende ikke kan få et arbejde efter endt studie. Det er så blevet "sociale problemer", som må løses på anden måde en blot årevis passiv forsørgelse. Hvis den studerende af forskellige årsager ikke kan arbejde ved siden at studiet, kan der søges legater, spises billigt men ikke af den grund usundt, arve tøj og møbler fra familiemedlemmer eller loppemarkeder, flytte sammen med andre unge og nyde de mange gratis glæder (biblioteker m.v.) som eksisterer i vores samfund. Når man er ung, har man som regel endnu ikke de store marterielle krav eller forpligtelser.

su

Af: laila kristensen, Mandag den 16. januar 2012, 14:15

min søn får su men det går til hans udgifter til lejlighed og mm og han har da kun 1500 kr at leve for

su

Af: laila kristensen, Mandag den 16. januar 2012, 14:14

min søn får su men det går til hans udgifter til lejlighed og mm og han har da kun 1500 kr at leve for

Man har jo muligheder som studerende..

Af: Louise Pedersen, Mandag den 16. januar 2012, 13:38

Jeg vil give Sofie ret i, at livet som studerende ikke altid er lige med en overdådig livsstil.. MEN set i forhold til hendes budget, vil jeg da mene der er muligheder i, at tage et fritidsarbejde - ja det kan være hårdt at være studerende og have et job ved siden af, men muligheden for flere penge forlægger. Desuden er vi så heldige i DK at have mulighed for at låne penge af SU styrelsen til en meget gunstig rente. Selvfølgelig er det surt, at stå med et lån på 100.000 efter mange års hårdt slid i skolen, men det vil jeg til enhver tid vælge at have et lille lån og så kunne leve sundt og have råd til at hygge med venner og være medlem af et fitnesscenter. OG tænk dig, hvis du levede i USA - der skal man SELV betale for sin uddannelse og der er altså ikke noget, der hedder offentlig støtte!

Jeg er ved at være godt træt af alle de studerende der hyler over hvor hårdt livet på SU er! Vi I DK har så mange muligheder, at vi skal brokke os alt og det er simpelthen ikke til at holde ud! Vær dog glad for du er sund og rask og har muligheden for at læse en lang videregående uddannelse, der giver dig mulighed for at leve et lukseriøst liv efter studierne.

Man er sin egen lykkesmed og hvor fedt er det ikke lige, at man bor i et land med så mange muligheder. Jeg er studerende og ser ikke mig selv som fattig, tror man er hvad man vil være! Er man fattig, har man ALTID muligheder i dette land.

Fattig?

Af: DL, Mandag den 16. januar 2012, 13:03

Sofie er ikke ligeså fattige som mange mennesker i Indien er. Men hvis vi skal tage udgangspunkt i at hun bor i Danmark så har hun ikke særlig mange penge tilbage til sig selv om måneden. Hun har dårligt råd til mad når alle regningerne er betalt....

SKønt

Af: DL, Mandag den 16. januar 2012, 13:08

P.S. Skønt at Sofie gider at bringe den her diskussion på banen. Der er helt sikkert mange der er i samme situation som dig men ikke tør at fortælle det....! :-)

fattig måske, men man overlever

Af: Ole Pedersen, Mandag den 16. januar 2012, 12:39

Da jeg læste, boede jeg i et kælderværelse til 600 kr/md.
Jeg var vel også fattig, men sådan var det nu dengang i fattig firserne.

OK Du må da gerne kalde dig selv for farrig

Af: Mette Hansen, Mandag den 16. januar 2012, 12:29

Men vel lidt yt at bruge energien på det. Flyt til kollegie nær RUC ig tag SU-lån. Når du selv opsiger dit studiejob, fordi det ikke er fleksibelt nok. Ja så har du serveretten. Kom op på hesten. Det er ikke de dyre cafeer, der gør livet bedre. Der er mange andre som dig. Find sammen. Nogle evner endda at spare op på en SU, men sårn er folk jo så forskellige.

Jep

Af: K, Lørdag den 14. januar 2012, 19:43

Vil nok også syntes et ord som fattig ikke kan bruges i vores del af verden.
Men økonomisk trægt klinger da godt her i landet

Budget.

Af: Sarah, Torsdag den 12. januar 2012, 21:35

Når jeg ser Sofie V. Jensens budget og faste udgifter tænker jeg hold da op... Jeg kunne sagtens finde nogle steder at spare penge..

?

Af: Peter Knudsen, Fredag den 13. januar 2012, 05:06

Jeg går udfra at du er sarkastisk her? Ellers må du meget gerne pege på et sted i budgettet, hvor der kunne spares. Bare for klarhedens skyld.

Hmm

Af: Hmmmmmmjk, Torsdag den 12. januar 2012, 20:25

Er det fordi ordet fattigdom bliver brugt i artiklen at denne debat bliver så farlig?, for at hun ikke har mange penge til rådighed tror jeg da de fleste kan blive enige om.
og det med at finde et job er squ ikke helt nemt

@Hmm

Af: J.F, Torsdag den 12. januar 2012, 20:44

Der har du fanget noget af det helt rigtige. ordet Fattig/fattigdom har slet ikke sin berettese I en Dansk debat. Måske ordet mindre bemidlet er mere berettigt

Hmm

Af: Hmmmmmmjk, Torsdag den 12. januar 2012, 21:40

Vi burde bare have en fattigdomsgrænse eller være enige om hvad der menes med ordet fattig. Ellers kommer vi ud i lange debatter der mest af alt bunder i misforståelser.

 

Lige nu på B.T. PLUS

Test

Gør et fladskærms- kup nu

17/02 19 kr
Slank

Sådan blev tv-kokken slank

16/02 10 kr
Bil og camping

Se listen - her er de mest fejlfri biler

13/02 10 kr
Mad og vin

Sunde kager med god samvittighed

11/02 15 kr

Annonce: