I tre og en halv time stod eleverne fra 3.Y på Frederiksværk Gymnasium frustrerede og ventede på deres bestilte studentervogn. Nu håber de, at vognfirmaet vil betale de omkostninger, de havde, da de måtte bestille to andre busser for at få den afslutningsfest og studenterkørsel, de havde arbejdet sig frem mod i tre år.

Alt det, der ikke måtte ske, skete for 3.Y på Frederiksværk Gymnasium fredag.

Det skulle have været en dag med smil og latter. I stedet begyndte dagen med tårer. Klokken ni havde en af studenterne fået besked om, at den studentervogn, de havde bestilt et halvt år forinden fra Sula Transport, ikke ville komme alligevel. Den var brudt sammen på vej til gymnasiet.

Meldingen fra firmaet lød, at en ny vogn ville blive sendt.

Først efter tre og en halv time dukkede den op. Den lignede ikke den vogn, de havde bestilt, og den var kun godkendt til 28 personer. To færre end de 30 elever fra 3.Y.

Eleverne havde derfor ikke lyst til benytte sig af erstatningsvognen, og sammen med Sula Transport blev de enige om at finde en helt anden løsning.

Heldigvis trådte Adrian Busser til og skaffede en studentervogn i nogle timer til 3.Y'erne. Derefter samlede en partybus fra Partybus.dk dem op, så de kunne køre og feste videre.

Men de to busser kostede 3.Y'erne 23.000 kroner. Det fortæller en af studenterne, 19-årige Anna Sania Hawilo, til BT. De penge ser eleverne nu gerne, at Sula Transport betaler - ligesom de har bedt om 15.000 kroner i kompensation.

»Sula burde betale de penge som kompensation for svie og smerte. Den vogntur får vi jo ikke igen. Vi fik en rigtig god aften, fordi Adrian Busser og Partybus.dk virkelig reddede os. Men starten.. Vi stod i tre og en halv time og ventede. Den kan vi ikke få tilbage,« siger hun.

Har ikke tænkt sig at betale kompensationen

Direktør Lars Christiansen fra Sula Transport oplyser til BT, at han ikke kan forstå, hvorfor han skal betale de 38.000 kroner, som dækker over 3.000 kroner til Adrian Busser, 20.000 kroner til Partybusser.dk og 15.000 kroner i kompensation. Især når firmaet allerede har fortalt eleverne, at det vil betale hele beløbet på 35.000 kroner, som vognturen gennem dem havde kostet, tilbage.

»Vi har ikke tænkt os at betale mere over det. De fandt en anden løsning, som faktisk også var billigere, så jeg har svært ved at se, hvorfor jeg skal kompensere dem for det. Jeg kunne forstå det, hvis de kom og spurgte, om jeg ville hjælpe dem, hvis de havde fundet en løsning, der var 5.000 kroner dyrere end vores. Men min kæde hopper lidt af, når de beder om penge for en løsning, som faktisk kostede dem mindre,« siger han til BT.

Han understreger, at han beklager forløbet og at det endte, som det gjorde.

»Jeg synes, jeg har prøvet at løse det her bedst muligt. Vi har arbejdet med det her i 20 år, og det er første gang, vi nogensinde har afblæst en tur,« siger Lars Christiansen, der dog ærgrer sig over, hvordan det hele har udviklet sig.

»Hvis vi vidste, hvordan den her sag ville udvikle sig, havde vi nok gjort noget andet. Vi kunne have kastet håndklædet i ringen, da vores bil brød sammen og have sagt, at det var force majeure. I stedet prøvede vi alt, hvad vi kunne, for at finde en anden løsning og en anden bil til dem,« forklarer han.

Skiftede nummerpladen ud

I forsøget på at sende en anden bil op til de ventende studenter så hurtigt som muligt, fandt Sula Transport en bil af samme fabrikant, som de havde lånt af en kollega. Men den var ikke registreret til at skulle køre.

Derfor valgte de at tage nummerpladen fra den vogn, der var brudt sammen, og sætte den på erstatningsvognen.

»Samtidig forsøgte vi at hente den rigtige nummerplade, så bilen kunne få den på. Men da bilen kom frem til Frederiksværk vurderede vi, at den ikke var i så god stand som dem, vi plejer at komme med, så vi valgte at trække stikket der og kørte bilen tilbage igen,« siger direktøren og tilføjer:

»Det forhold, at vi havde kørt med en lånt nummerplade og forsøgt at få hentet den rigtige nummerplade, har jeg selv meldt til politiet og gjort opmærksom på, at vi har gjort. Det var ikke lige efter bogen, og set i bakspejlet skulle vi have trukket stikket med det samme. Men når man bliver ringet op af sin chauffør, der siger, at motoren er stået af, og man ved, at der står 30 studenter og venter, så prøvede vi alt, hvad vi kunne. Det hele var bare sådan noget øv.«

Til BT fortæller Anna Sania Hawilo, at eleverne nu overvejer, om en advokat skal kontaktes i sagen i et forsøg på at få de 38.000 kroner.

»Sula skulle én ting, og det var at sørge for, at der ikke gik noget galt. Og så skete det. Det er for dårligt,« siger hun.