Normalt koster det 12 kr. at parkere en time på Godsbanen. Stig Petersen blev afkrævet 1256 kr.

»Det må være en fejl. Så dyrt er det trods alt ikke at parkere i Aarhus,« tænkte forlagsredaktør Stig Petersen, da han i sin netbank så, at p-firmaet Apcoa Parking afkrævede ham 1256 kr. for 58 minutters parkering på Godsbanen.

Derfor blev han ikke urolig. Det blev han først, da han fandt ud af, at Apcoa Parking ikke havde tænkt sig at betale pengene tilbage.

Det skriver stiften.dk.

Den pågældende dag havde Stig Petersen et ærinde på Godsbanen. Helt i overensstemmelse med p-reglerne på stedet stak han sit kreditkort i automaten på stedet ved ankomsten. Og stak atter kortet i maskinen, da han 58 minutter senere forlod p-pladsen.

Så skulle den ged være barberet.

Det var den bare ikke. I skyndingen var Stig Pedersen kommet til at bruge to forskellige Visa-kort. Med det resultat, at maskinen troede, at Stig Petersen stadig havde to biler holdende på pladsen.

Læs mere fra Stiften: Jamen, hvor er skiltene?

Det første kort satte parkering nummer et i gang. Og det næste kort satte parkering nummer to i gang i stedet for at afslutte den første parkering. Så mens Stig Petersen kørte rundt ude i byen, tikkede taxametret lystigt videre på Godsbanen.

Maskinen blev først afbrudt, da en p-servicemedarbejder mange timer senere besøgte Godsbanen og kunne se, at maskinen troede, at der holdt to biler parkeret på stedet, selv om pladsen var tom. Derfor »lukkede« vagten de to parkeringer, som det hedder i p-vagternes jargon.

Regningen kom til at lyde på 1256 kr. i stedet for de 12 kr., som Stig Petersen havde regnet med at skulle betale.

Fremgangsmåden efterlod en dybt forbløffet bilist, som besluttede sig for at klage til Apcoa Parking.

Utrolig frækt?
Det kom der ikke meget ud af.

»Jeg har vist Apcoa mine to p-billetter. Det fremgår jo af dem, at jeg kun har holdt parkeret i 58 minutter. Så synes jeg jo godt, at selskabet i den situation kan sige: ’Okay, her har vi en bilist, som har været uheldig, men som ikke har haft til hensigt at snyde. Vi betaler ham pengene tilbage’.«

Men den slags snak forstår selskabet ifølge mail-korrespondancen tilsyneladende slet ikke. Apcoa skriver tilbage til Stig Petersen: »Ind- og udtjekning foregår på parkantens eget ansvar, vi er derfor desværre ikke i stand til at refundere beløbet.«

Den holdning undrer Stig Petersen.

»Lad os nu sige, at jeg sælger en vare til 195 kroner. Derefter kommer kunden ved en fejl til at overføre 1950 kroner til mig på grund af en tastefejl. Så siger jeg efterfølgende til kunden: ’Bare ærgerligt, du betalte for meget, jeg er ikke forpligtet til at betale dig de 1755 kr tilbage, for det er dig, som har fejlet. Det ville da være utrolig frækt. Men er det ikke lige netop den fremgangsmåde, Apcoa/EasyPark bruger?«

»Jeg har forsøgt og forsøgt at overbevise selskabet om, at det i al fald moralsk har en forpligtelse til kun at tage betaling for den tid, jeg rent faktisk har parkeret - men det er som om, at de slet ikke kender det begreb,« siger Stig Petersen.

Penge tilbage
Efter at Århus Stiftstidende er gået ind i sagen, er firmaet dog kommet på andre tanker. Stig Petersen slipper for størstedelen af p-bøden.

»De fleste bilister er klar over, at de skal benytte samme Dankort ved ind- og udtjekning og de kontrollerer også samtidig på displayet, at betalingsautomaten tjekker rigtigt ind og ud,« skriver Michael Christensen, administrerende direktør i Apcoa Parking A/S, i en mail til avisen.

Mailen fortsætter:

»Ikke desto mindre har vi allerede - og inden denne sag blev forelagt pressen - indført en ny procedure ved blandt andet Godsbanen i Århus. Den nye procedure betyder konkret, at en bilist maksimalt kan komme til at betale 550,- kr. for at glemme en parkering.«

»Hvad angår Stig Petersen, så har vi valgt pr. kulance at annullere den ene betaling, men den anden afregnes til 550,- kr., hvilket er proceduren i dag på Godsbanen.«

Med andre ord får Stig Petersen størstedelen af de penge, selskabet har trukket fra hans konto, tilbage.