Det skulle have været en helt almindelig pendlertur for 40-årige Steven Løvenstrøm, da han i går morges lettede fra Bornholms Lufthavn i et propelfly med kurs mod København. Men kort efter take-off og i 600 meters højde opdagede han, at den var helt gal med flyets venstre motor.

Han sad tæt ved vinduet og så en masse gløder fare ud af motoren, og pludselig kom også en stikflamme til syne.

»En del passagerer var ret skræmte, men jeg tog det okay, selv om det var en oplevelse, jeg gerne havde været foruden,« fortæller Steven Løvenstrøm til BT.

Han beretter videre, at en mand, der sad forrest i flyet, midt i dramaet råbte ’hvad fanden sker der?’. Andre af Stevens Løvenstrøms medpassagerer blev hurtigt kridthvide i ansigterne. Og snart begyndte stewardesse at lede efter en brand om bord på flyet med en håndslukker i hånden.

Flyet, der er fra selskabet DAT (Danish Air Transport, red.), havde 14 passagerer og fire besætningsmedlemmer med om bord. Klokken 6.14 i går morges blev kontroltårnet i Bornholms Lufthavn alarmeret om, at flyet var vendt om og lagde an til at sikkerhedslande pga. motorproblemer og røgudvikling i kabinen. Piloten slukkede venstre motor under indflyvningen, og flyet landede derfor kun med én motor tændt.

Landingen forløb dog uden problemer, og passagerne blev tilbudt krisehjælp af psykologer, der stod klar i lufthavnen.

Steven Løvenstrøm har i seks år dagligt pendlet mellem Bornholm og Københavns Lufthavn, hvor han arbejder som brandmand. Selvom Steven Løvenstrøm tidligere har stået klar med brandslagen, når fly har sikkerhedslandet, var det første gang, han selv var om bord på et fly, der havde alvorlige motorproblemer. Alligevel havde Steven Løvenstrøm overskud til at berolige de passagerer, der havde brug for det.

»En del virkede paniske, og en ung pige, der rejste alene, måtte beroliges. Jeg blev ved med at sige, at flyet sagtens kunne lande med én motor tændt. Det værste var dog den røg, der trængte ind i kabinen. Den var slem at indånde, og vi måtte sidde med en trøje for mund og næse for at klare det værste« fortæller Steven Løvenstrøm.

Tre slukningskøretøjer stod klar på landingsbanen, da flyet satte hjulene på asfalten, og havarikommissionens teknikere gennemgik flyet kort tid efter. Først klokken 10 kunne Bornholms Lufthavn igen genoptage flytrafikken. Steven Løvenstrøm mødte forsinket på job, men situationen var værre for de passagerer, som skulle videre med et andet fly fra Københavns Lufthavn.

Steven Løvenstrøm mener dog, at DAT tacklede hændelsen meget professionelt.

»Besætningen gjorde, hvad de skulle i situationen, og vi fik alle tilbudt krisehjælp efterfølgende,« siger han.

I DAT er man kede af hændelsen, men det er stadig sikkert at flyve med selskabet, forsikrer direktør Jesper Rungholm.

»Det er et uheld, der kan ske om bord på alle fly. Der var ikke brand i motoren, men der har været flammer fra udstødningen, fordi den har været syg. Oliedampen er formentligt kommet ind i flyets trykluftssystem og har forplantet sig i kabinen. Det er meget beklageligt,« siger Jesper Rungholm.

Foto: Privat
Vis mere

Kort efter sikkerhedslandingen. Slukningskøretøjer stod klar, da bornholmerflyet landede.
Kort efter sikkerhedslandingen. Slukningskøretøjer stod klar, da bornholmerflyet landede. Foto: Privat
Vis mere