En sprogekspert opfordrer regeringen til at indføre arabisk som undervisningssprog på forsøgsbasis.

Regeringen vil gennemføre et stort forsøg med modersmålsundervisning i folkeskolen, men nu opfordrer leder af Center for Internationalisering og Parallelsproglighed på Københavns Universitet, Anne Holmen, til at tage skridtet videre, skriver Information fredag.

Anne Holmen opfordrer til forsøg, hvor elever på arabiske privatskoler bliver undervist på arabisk i eksempelvis matematiktimerne. Hun mener ikke, det er nok, at eleverne i modersmålsundervisningen lærer at læse og skrive på arabisk uafhængigt af resten af skolens læreplaner og dagligdag.

- Resultaterne fra USA og Canada viser, at eleverne på skoler med undervisning på to sprog får signifikant højere score i matematik. Det samme gør sig gældende på Sankt Petri Skole ( dansk-tysk skole i København, red.) - og det kan skyldes, at tosproget undervisning, som nogle undersøgelser viser, giver et højere alment kognitivt niveau, siger hun til avisen.

Formanden for friskoleforeningen, Ebbe Lilliendal, er dog skeptisk over for forslaget, da han frygter, at det vil gå ud over elevernes danskkundskaber.

Men det afviser Anne Holmen.

- Det er ikke sådan, at der kun er plads til ét sprog. Det styrker derimod indlæringen, hvis man lærer flere sprog parallelt, siger hun til Information.