Mange af de børn, der er blevet inkluderet i normalundervisningen i landets folkeskoler, ender ofte i i forvejen svage klasser, og kun fire ud af 10 modtager særlig støtte, viser ny rapport. Undervisningsministeren er bekymret over undersøgelsens konklusioner.

Under halvdelen af de børn, der er blevet inkluderet i folkeskolen, modtager særlig støtte. En ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), som Undervisningsministeriet har bestilt, viser nemlig, at det kun er 4 ud af 10 elever, der modtager støtte, skriver Politiken.

Resultatet er overraskende, siger Anna Amilon, som er seniorforsker ved SFI.

»Det er et problem, at de ikke får støtte. De her elever er blevet bedømt til at være fagligt svage, siden de har været i et specialtilbud,« siger hun til Politiken.

Derudover viser undersøgelsen også, at de inkluderede elever ofte bliver sat i klasser, hvor der i forvejen er faglige og sociale udfordringer.

Rapportens resultater bekymrer også undervisningsminister Christine Antorini (S). Hun påpeger, at der skal være den støtte, der er brug for og lover, at undersøgelsens konklusioner nu vil blive drøftet med Kommunernes Landsforening (KL) og folkeskoleforligskredsen.

I 2012 aftalte regeringen og KL, at 96 procent af alle elever i folkeskolen i år skal inkluderes i normalundervisningen. Rapporten bygger på data fra 9.308 folkeskoleelever fordelt over 423 klasser og 165 skoler.