Filminstruktør, skuespiller og reklamemand Søren Fauli udfordrer giganten Matas. Discount-konceptet Normal er den hurtigst voksende butikskæde i Danmark.

»Ja, ja, jeg har lavet alt muligt,« siger Søren Fauli helt af sig selv, før der overhovedet er stillet ét eneste spørgsmål. Normalt er den 52-årige mand med det legesyge glimt i øjet kendt som filminstruktør, skuespiller eller reklamemand.

Men der er ikke ret meget, der er normalt ved Fauli og hans karriere.

Manden er et sandt mareridt for dem, der har det bedst med folk i bås. Eller synes, at livet er bedst i indrammede firkanter.

I løbet af sit liv har han bevæget sig fra flabet punk-knægt til i dag, hvor han er medindehaver af landets hurtigst voksende butikskæde, der lige nu udvider med rekordfart i Danmark.

Fauli oplever et uhørt erhvervseventyr med Normal, der sælger velkendte hygiejne- og hverdagsprodukter til priser langt under normal dansk butiksstandard.

Eventyret begyndte for bare tre år siden med to butikker. Allerede i 2015 var de oppe på 16, og når Normal åbner dørene i Taastrup i denne weekend, har de 28.

I 2016 udvides yderligere med et ukendt antal.

Bag kæden står iværksætter Torben Mouritsen og Bestseller-milliardæren Troels Holch Povlsen, der har skudt et ukendt beløb ind i discount-eventyret.

Det har Søren Fauli også, selvom det ikke er ham, der er pengemanden i Normal:

Marketingunderdanig

»Jeg har givet mig selv en titel i firmaet. Og det er marketingunderdanig. For til syvende og sidst er det ikke mig, der bestemmer, hvad vi kommunikerer,« siger Fauli, der mødte Torben Mouritsen, da han lavede reklamer for iværksætterens firmaer Punkt 1 og Wupti.

»Torben Mouritsen gav mig mulighed for at være med, fordi han udover at være en sindssygt god forretningsmand, også er vanvittig kreativ og kan tænke visuelt. Vi har altid haft det helt vildt sjovt, når vi laver pingpong, og så har han set fidusen i at have mig med,« siger Søren Fauli, der bl.a. har opfundet kædens navn, tegnet ’Normal-manden’, der er kædens vartegn, og fundet på mange af butikkens overraskende slogans, der nærmest er ironiske kommentarer til forbrugerismen.

Den 52-årige Fauli er uddannet filminstruktør, har stort set aldrig gjort tingene som forventet og har altid gjort en dyd ud af at udfordre de miljøer, han er en del af. Hvad enten det er punk-miljøet, Kunstakademiet, filmmiljøet, reklamebranchen eller Radikale Venstre, som han har været medlem af i nogle år.

Gør tingene bagvendt

»Jeg gør altid tingene bedre bagvendt. Og jeg er ikke særlig god til at gøre det, der er det fede og det smarte. For eksempel er der mange instruktører, der er meget mere stilsikre, end jeg er. Og alene det at gå ind i reklameverdenen var jo helt modsat i punkens tid, hvor det fornemste man kunne være, var at være i a-kassen. Så kunne man nemlig lave det, man selv havde lyst til - uden at nogen blandede sig,« siger Fauli, der bl.a. er kendt som instruktøren bag kultfilmen ’De skrigende halse’, der tager gas på det musikmiljø, hvor han selv kommer fra:

»Jeg har altid været tiltrukket af at være i opposition. Allerede dengang, hvor alle gik i sort, trak jeg i grønt tøj og lavede en plade i grøn vinyl med titlen ’Fauli til Dauli’. For at udfordre det, der var god tone i punken. Det har altid været et drivmiddel for mig at gå imod det, som flertallet syntes var sandheden,« siger Fauli og fortæller, at nogle af de ironiske slogans, der er en del af butikskæden Normals succes i dag, går helt tilbage til det år, hvor han gik på Kunstakademiet:

»Dengang ville jeg lave en installation, hvor jeg indrettede et falsk supermarked for at udstille, hvordan handel prøver at snyde - eller vil være smart i den måde, de kommunikerer til forbrugeren på. Den sjoveste idé, jeg havde, var at lave et skilt, hvor der stod; ’Hvis de tager én til, så har de to’. Det står der nu i de rigtige butikker hos Normal,« siger Søren Fauli og smiler.

’Normal-manden’

»Vi er alle udstyret med en kritisk sans over for alt, hvad der handler om forbrug. Og hvis du vil snakke i øjenhøjde med folk, bliver du nødt til at lave noget, der er afvæbnende, og noget, der afslører sig selv. Eller noget, der er på tværs. Vi har også et skilt med en ’Normal-mand’, hvor der står: ’Jeg handler ikke her’. Det er en leg, jeg leger, og som jeg håber, at folk synes er sjov. Og det gør de tilsyneladende.

Jeg har altid brændt for selve projektet. Lige meget om det var en digtsamling, en radioudsendelse, et billede, en spillefilm - eller en købmandsbutik. Så er det en idé og en tanke, der driver det.«

Er det så lige meget, hvad det er?

»Ja, i princippet er det. Jeg får indimellem ideer til noget, jeg aldrig kunne drømme om at slippe ud i offentligheden. For eksempel til hvad DF kunne kommunikere. Men det vil jeg ikke have ud, fordi jeg mener det modsatte politisk, og fordi jeg ikke synes, det ville være godt for samfundet, hvis de gjorde det, jeg havde fundet på,« siger Søren Fauli, der indrømmer, at han er kritisk over for forbrugsmentaliteten:

»Jeg kan ikke forsvare materialismen, når vi taler om jordens eksistens og vores alle sammens overlevelse, Men jeg køber ikke økologisk kød konsekvent, fordi jeg ikke kan stå for noget, når det er billigt, og jeg har altid været tiltrukket af ting. For eksempel James Bonds udstyr og digitalur og den slags. Så jeg har altid fundet stor fornøjelse i den kommercielle verden, og derfor ser jeg på handel og virksomheder med forbrugerøjne,« siger Søren Fauli.