»Der er én og kun én forklaring på, at så mange indvandrerdrenge i 15-16-års-alderen ikke kan dansk: At deres forældre er så tåbelige, at de ikke er i stand til at indse nytten af solide danskkundskaber, hvis man bor i Danmark.«

Sådan skriver sociolog og folketingskandidat for Liberal Alliance, Henrik Dahl, i en kommentar i Berlingske, efter det mandag kom frem, at næsten hver tredje indvandrerdreng ikke består folkeskolens afgangseksamen i dansk og/eller matematik.

Grunden til, at Henrik Dahl har taget til tasterne, er blandt andet, at chefanalytiker Mie Dalskov Pihl fra Arbejdernes Erhvervsråd, der står bag de nye tal, til Berlingske forklarer, at den høje dumpeprocent blandt indvandrerdrenge 'ikke nødvendigvis er et indvandrerproblem, det er et socialt problem'.

»Jo, det er et indvandrerproblem,« skriver Henrik Dahl derimod i sin kommentar og fortsætter:

»Hvorfor i alverden har drenge, der er født i Danmark omkring år 2000, ikke fået at vide af deres forældre, at det er deres forbandede pligt at tale og skrive perfekt dansk? Det er jo ikke, fordi forældre i denne gruppe ligefrem er dårlige til at sætte deres vilje igennem, hvis de ellers gider.«

LÆS OGSÅ

LÆS OGSÅ

Ifølge sociologen er samfundsvidenskab en akademisk uddannelse i at benægte, at ethvert menneske har et personligt ansvar. Derimod bør man ifølge Henrik Dahl altid have en forpligtelse til at være den bedst mulige udgave af sig selv.

»Indvandrerforældre: Der er stort set ingen etniske danskere, der ville give jer andet end opmuntring og klapsalver, hvis I kom i gang med at tilpasse jer til det liv, I har valgt. Altså et jævnt og muntert, virksomt liv i Danmark. Så hvad holder jer tilbage?« skriver Henrik Dahl i Berlingske.

De nye tal fra AE-rådet viste mandag, at næsten hver tredje indvandrerdreng - i alt 32,9 procent - ikke bestod folkeskolens afgangseksamen i dansk og/eller matematik i 2014.