Et af de største rejseselskaber i Danmark skrifter navn. Den 1. november bliver Star Tour til TUI.

Flyene, hotellerne og mange af rejsemålene er de sammen, men navnet er nyt.

I hvert fald for danske chartergæster.

1. november smider den store rejsearrangør det velkendte 'Star Tour' væk og erstatter det med navnet TUI.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse, hvor det samtidig understreges, at selskabet nu vil satse på rejser, der er mere moderne og personlige.

»Den moderne rejsende vil have hoteller og flyløsninger, der passer til deres individuelle behov. Når vi bliver TUI, får vores danske kunder flere valgmuligheder i form af et bredere rejseprogram med nye rejseformer og nye rejsemål over hele verden,« siger Gorm Pedersen, der er sales- og country manager i Star Tour.

TUI er - ifølge selskabet selv - verdens største arrangør af rejser og har ejet Star Tour i 15 år.

»Vi skifter navnet, men vores smil er det samme, og gæsterne på destinationen vil ikke mærke nogen forandring. Vi kommer til at have de samme guider og de samme hoteller for både børnefamilier og par, blot flere af dem,« fortæller Gorm Pedersen.

Han understreger, at selskabet kan få bedre priser og bedre sikre kvaliteten gennem alle led ved at fremstå under ét samlet navn.

Fænger ikke
Men ikke alle er lige begejstrede for navnet, som kan lyde som en fløjtelyd på dansk. Den danske branding-ekspert professor Majken Schultz fra CBS er ikke imponeret:

»Det navn ligger ikke godt for et dansk tungebånd, men der er jo tale om en større international virksomhedsgruppe, hvor man må mene, at man kan hente en eller anden form for rationalisering hjem på at ville hedde det samme i alle lande. Det er jo næppe noget, man gør for de danske kunders skyld, og det er i hvert fald ikke et navn, der umiddelbart fænger. Man risikerer at miste goodwill og loyalitet, og det er da i hvert fald et endegyldigt farvel til Stig Elling-æraen og en dansk tilgang til tingene,« udtaler hun til BTrejser.

Men det behøver imidlertid ikke kun være negativt, mener Majken Schultz:

»Navneskiftet markerer jo også en ny tid med muligheder for at nå nye målgrupper, hvis man kender sin besøgstid og evner at markere sig på rette måde over for forbrugerne. Lufthansa er jo et fantastisk brand, også i danske øjne, så det kan selvfølgelig også lykkes for TUI på sigt.«