’Ketchup eller pomfritsovs?’, ’Skal det være en stor menu?’, ’Noget at drikke til?’ eller ’Spiser du her?’

Vi kender næsten konceptet så godt, at vi ved, hvad ekspedientens opfølgende spørgsmål er, inden vi overhovedet er færdig med at afgive en bestilling. Men nu skal det være slut med de velkendte fraser. McDonald’s skifter nemlig personalet ud med digital selvbetjening.

Den første danske restaurant i burgerkæden, der står for skud, er McDonald's i Holbæk. Fra onsdag kan du springe køen over og selv sammensætte, bestille og betale din mad, skriver filialen på Facebook.

Tirsdag løftede de sløret for, hvordan din nye 'ekspedient' kommer til at se ud:

I løbet af de næste to år skal alle øvrige 88 restauranter i Danmark udstyres med samme digitale skærme.

Formålet er at undgå den lange kø, gøre det nemmere at sammensætte sin menu eller burger, som man ønsker det – og så bliver maden først tilberedt, når den er bestilt, fortæller kommunikations- og pressechef for McDonald's Danmark Pia Tobberup til metroxpress.

»Ved at ændre hele produktionsprocessen, kan vi bedre imødekomme folks præferencer. Hvis der for eksempel er nogle, der vil have ekstra løg i deres burger, kan vi imødekomme det med det samme,« siger hun til metroxpress.

Hun forklarer samtidig, at der ikke vil blive færre medarbejdere på de enkelte restauranter. Den nye struktur vil nemlig kræve flere medarbejdere i køkkenet, mens selvbetjeningen vil betyde, at der ikke er brug for lige så meget personale ved kasseapparaterne.

De seneste år har selvbetjeningsenheder vundet mere og mere plads i servicebranchen. Vi har oplevet det i blandt andet lufthavne og banker. McDonald's lancerede de elektroniske selvbetjeningsskærme for over 10 år siden i USA, men fra onsdag vil tendensen altså også ramme de danske familierestauranter.

Hvis man ikke er så ferm med digitale løsninger, vil der stadig være mulighed for at bestille sin burger på gammeldags manér, men der vil blive skåret betydeligt ned for kasseekspeditionen.