Snart kan de 1,7 millioner indbyggere i Region Hovedstaden ringe 1813, hvis de får brug for professionel lægehjælp uden for deres egen læges åbningstid.

Når du ringer til akuttelefonen, vil du først komme til at tale med en sygeplejerske, som vil spørge ind til situationen og vejlede dig til en eventuel akutmodtagelse. Der vil altid sidde en læge, der vil være klar til at hjælpe, ved siden af sygeplejersken for at sikre den bedst mulige behandling.

- Sygeplejerskerne og lægerne kommer til at arbejde tæt sammen herinde, siger Martin Fjordholt, der er sektionsleder på AMK-vagtcentralen.

Sygeplejersken vil kunne fortælle dig, hvilken akutmodtagelse du skal tage til, og så sørger de for at booke en tid til dig. Når du ankommer til akutmodtagelsen vil sygeplejerskerne have de nødvendige oplysninger fra telefonsamtalen, og de kan begynde behandlingen med det samme. Denne enkle løsning glæder direktøren for Hvidovre Hospital Torben Ø. Pedersen.

- Vi samler kræfterne i samme organisation og prøver at skabe en bedre behandling af patienter. Det er noget, vi har ventet på i flere år, siger Torben Ø. Pedersen.

Akuttelefonen vil være bemandet med både sygeplejersker og læger hele døgnet året rundt. Linjen åbnes den 31. december kl. 24.00.

Se den nye vagtcentral og hør om det nye system i tv-indslaget øverst på siden.