Nu sælger Irma både brændenælder og skvalderkål. En klar mikrotrend rettet mod segmentet nord for København, siger fremtidsforsker.

Man kan næppe sælge sand i Sahara, men nu tror Irma i hvert fald på, at man godt kan sælge velkendte planter som brændenælder og skvalderkål – også kendt som ukrudt - i et dansk supermarked. Fra tirsdag var de to kendte planter for første gang at finde på hylderne i grøntsagsafdelingen i butikskæden, direkte leveret fra nogle af de i forvejen faste leverandører af økologiske krydderurter.

- Vi ønsker at styrke den danske madkultur, siger Irmas indkøbschef Hans Christian Ipland om fremstødet.

- Målet er at bringe den mere jordnære filosofi bag det nordiske køkken, som en række kendte kokke har udviklet, videre til vores kunder.

Ifølge fremtidsforsker Anne Skare Nielsen er det ikke så overraskende, at skvalderkål nu dukker op i supermarkedet. Og der skal nok være kunder til varen, mener hun.

- Men det er dog nok kun et mikromarked, der hopper på den, vi er helt klart i yderkanten af det nye nordiske cuisine. Det vil ikke kunne sælge i Midtjylland, men sagtens nord for København. Selv om de har haver der, kan der jo ligge gift i jorden, og et fly kan være fløjet hen over området for tre uger siden og udskilt et eller andet, ler Anne Skare Nielsen, som også tror, at der vil være et publikum på Indre Nørrebro og måske et lille udsnit af café latte-generationen på Østerbro. Men hermed tror hun også, at det er slut med kundeunderlaget.

Skvalderkål og brændenælder passer dog også fint ind i tendensen om, at alt fra haven udover selvfølgelig at være bæredygtigt i dag skal kunne spises, og intet må gå til spilde.

- Selv prydplanter forsøger producenterne nu også at gøre spiselige. Det er oppe i tiden, at alt fra haven skal kunne spises, og at det, som før var skidt og blev trådt på, det får nu en funktion, siger Anne Skare Nielsen.

Skvalderkål og brændenælder i supermarkedet er ifølge fremtidsforskeren et eksempel på en klar mikrotrend, og de er populære i øjeblikket.

- Megatrend forandrer samfundet, men mikrotrend er populære, fordi vi allesammen gerne vil skille os ud. Derfor kommer der flere af dem.

Som et eksempel på en mikrotrend, der i efteråret spadserede ubemærket hen over størstedelen af landet, nævner Anne Skare Nielsen skovmandsskjorter. De var populære på Indre Nørrebro, hvor mændene helst skulle ses iført skjorte, med et barn i hånden og et græskar til halloween under armen.

I øvrigt var prisen på skvalderkål og brændenælder 15 kroner for en bakke. Irma regner med at sælge brændenælderne i et par uger, mens sæsonen for skvalderkål vil holde noget længere.