Hvis ressourcesvage børn skal udvikle deres evner, så skal daginstitutionerne have et grundigt eftertjek.

København. At børns sproglige, matematiske og sociale evner bliver sat tilbage skyldes især, at vores dagtilbud ikke prioriteres nok.

Det påpeger skoleforsker og forskningschef Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College, efter at en ny undersøgelse viser, at mange børn er sat så langt som to år tilbage inden skolestart.

- At være på samme niveau som ens jævnaldrende har en enorm betydning, når man starter i skolen. Det er helt afgørende for børnenes udvikling, siger han og understreger, at vi fokuserer for meget på skolerne og for lidt på kvaliteten i daginstitutionerne.

- Det er en udfordring, som ofte rammer de ressourcesvage hjem og kan påvirke børnene i voksenlivet. Jo tidligere man sætter ind og laver kvalificerede indsatser, jo bedre er det.

Andreas Rasch-Christensen mener, at det er utrolig vigtigt at opprioritere børnehaverne på den rigtige måde og fastslår, at børnehaverne ikke skal laves om til skoler.

- Kvaliteten er ikke bare det indhold, man putter i, men også at der er kompetente hænder nok. Noget af det, vi med fordel kunne opprioritere herhjemme, er pædagoguddannelsen, som godt kunne trænge til et løft, siger han.

- Det er Danmarks største uddannelse, men der er ikke ret mange, som interesserer sig for den.

Ifølge skoleforskeren Andreas Rasch-Christensen, er det mest betydningsfulde for børnene netop pædagogerne. De spiller en afgørende rolle i at hjælpe de børn, der er bagud, med at udvikle deres evner.

Det er noget, Elsa Bergmann, som er formand for Bupl, pædagogernes fagforening, er enig i. Hun mener også, at daginstitutionerne er sat tilbage og trænger til et løft.

Undersøgelsen er lavet af blandt andet Rambøll, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet og dækker over 9000 børn i alderen 0-6 år.

/ritzau/