Anklagerne, om at Skat benytter rocker-trusler over for danske bilforhandlere, bliver nu konkrete.

I dag står en bilforhandler for første gang frem og fortæller sin version af sit møde med en ansat i Skat, der torsdag 27. september 2012 kom på kontrolbesøg.

Den autoriserede Toyota-forhandler Per Hannesbo fra Løgstør i Nordjylland havde i flere dage svært ved at sove efter en medarbejder fra Skats i dag nedlagte afdeling for økonomisk kriminalitet, ‘Økokrim’, havde forladt stedet igen.

- Skattekontrolløren satte sig ned på mit kontor stille og roligt, og så sagde han direkte, at ‘hvis ikke man har gjort tingene rigtig, kan man risikere at komme til at tale med dem med tatoveringer’. Jeg må sige, at jeg havde svært ved at sove de næste par nætter, siger Per Hannesbo til BT.

Bilforhandlerne og Skat har opbygget et anstrengt forhold til hinanden, efter Skat har intensiveret indsatsen på at afsløre snyd med registreringsafgifter i den danske bilbranche. På den anden side mener bilforhandlerne, at Skats ansatte ‘presser’ og ‘truer’ bilforhandlerne til at indgå aftaler om merbetaling, der, ifølge bilforhandlerne i flere tilfælde, ikke er belæg for.

30. juni i år var der møde om det iskolde forhold mellem Skat og bilbranchen. Skats øverste direktør, Jesper Rønnow Simonsen, mødtes bl.a. med ledelsen af autoforhandlernes interesseorganisation, AutoBranchen Danmark, samt to bilforhandlere fra Nordjylland, herunder Per Hannesbo.

- Jeg fortalte om mine oplevelser på et møde Skats egen direktør i sommer, og han virkede meget interesseret, da jeg fortalte om det. Men han spurgte ikke ind til tid og navn på medarbejderen, siger Per Hannesbo.

Skats direktør, Jesper Rønnow Simonsen, husker ikke at have hørt dette på mødet 30. juni.

- Nu er der et sted, tid og sagsbehandler at tage fat på, og jeg har i dag (i går red.) bedt om, at den pågældende medarbejder kommer til samtale, så vi kan finde ud af, hvad hans version er. Jeg er bare ærgerlig over, der skal gå to år før, det kommer frem. Vi har jo spurgt efter konkrete eksempler for, at der kunne blive fulgt op. Jeg er helt med på den der repressaliefrygt og italesættelse, der har været i autobranchen, men ærgerlig over det er gået så lang tid, siger han.

 

LÆS MEGET MERE OM DENNE SAG I ONSDAGENS UDGAVE AF BT