Skat får nu hård kritik for at handle i strid med EUs regler. Denne gang kan Skats praksis betyde, at bilejere reelt har givet for meget for deres nye biler, lyder anklagen blandt andet fra autobranchen.

Skat kan nu se frem til at få endnu en sag på EU-Kommissionens bord, efter autobranchen med et juridisk notat i hånden klager over Skat til EU-Kommissionen.

Det kan BT i dag fortælle.

- Rent juridisk er det nu understreget, at Skat er galt afmarcheret, når det i henhold til registreringsafgiftsloven kan bestemme, hvor meget avance en bilforhandler skal have i forbindelse med et bilsalg, og hvad en standardpris på en bil skal være. Derfor klager vi til EU, siger Jens Brendstrup, der er formand for Autobranchen Danmark.

BT er i besiddelse af det juridiske notat, som Erik Werlauff, professor, dr.jur. og forsker ved Aalborg Universitet, har udarbejdet til Autobranchen Danmark.

Heraf fremgår det blandt andet, at ’det er, som om Skats respekt for EU-rettens krav er blevet glemt eller skubbet til side i årene siden lovændringen i 1996’.

Dengang blev det indført, at ’der ikke længere direkte eller indirekte må ske begrænsninger i forhandlerens ret til at fastsætte priser og rabatter’.

Og netop det punkt bliver overtrådt, når Skat i henhold til registreringsafgiftsloven har krævet, at bilforhandlerne indregner en avance på ni procent ved enhver bilhandel, som skal indgå i registreringafgiften, forklarer Jens Brendstrup.

Forhandleren er låst

Han vurderer, at det udover at være konkurrencebegrænsende også rammer bilkøberne.

- Når du beregner afgiften, så siger loven, at der skal lægges ni procents avance til forhandleren ind i registreringsafgiften. Så i princippet kan forhandleren ikke sige, at han kun vil tage fem procent i avance, så kunden kun betaler afgift af de 5 pct., da han alligevel vil skulle betale afgift af de ni procent til Skat.

Det, du siger, er, at loven, som den administreres i dag, i praksis gør biler dyrere, fordi forhandlerne ikke kan konkurrere på den avance, der betales registreringsafgift af?

- Ja, det giver dyrere biler. Du kan sige, at hvis forhandleren kun havde en avance på tre procent af bilen ved et salg, så var det kun tre procent, der skulle betales registreringsafgift af. Det ville alt andet lige give en billigere bil, siger Jens Brendstrup.

Et eksempel, som BT bringer nedenfor, viser, at en sænkning af avancen fra 9 til 3 procent kan ændre en bils tilbudspris med 21.000 kroner.

Eksemplet viser også, hvorfor Skat er interesseret i at fastholde en avance på 9 pct. Det ville nemlig give et lavere provenu til statskassen, hvis forhandlernes avance var mindre.

’Kriminaliserer en hel branche’

Af notatet fra Erik Werlauff fremgår det, at ’...kravet om, at forhandleren skal beregne sig en avance på mindst 9 pct., idet der ellers sker en automatisk forhøjelse af afgiftsberegningen i forhold til den faktiske handelspris, strider efter min opfattelse mod artikel 101 i EUs funktionstraktat mod konkurrencebegrænsende aftaler mv...’

Autobranchen Danmark angriber også Skats omdiskuterede kontrolaktioner for at være i strid med EUs regler.

Skat iværksatte sidste år en kontrolaktion, der hed ’Flytning af avancer’, fordi man mistænkte bilforhandlerne for at flytte en del af deres avance ved bilsalg over i ekstra-udstyr til bilen. Modsat bilen er ekstraudstyr ikke afgiftsbelagt,

Jens Brendstrup forklarer, at Skat opererer med såkaldte standardpriser for, hvad en bil skal koste. Bliver en bil solgt til under denne standardpris, går Skat automatisk ud fra, at der er overflyttet avance.

- Skat kriminaliserer en hel branche, når det antager, at der er flyttet avance, hvis en bil bliver handlet til under standardprisen. Vi har fået nogle tal fra Skat, der viser, at 86 pct. af alle handler ikke sker til standardprisen. Det betyder vel, at Skat mistænkeliggør en hel branche, siger Jens Brendstrup.

Om det forhold at et juridisk notat hævder, at Skat overtræder artikel 101 i EU-Traktaten, skriver direktør for Skat Indsats Erling Andersen:

’Skat har en løbende dialog med autobranchen, hvor vi blandt andet drøfter forskellige tiltag, som skal forbedre samarbejdet mellem Skat og bilforhandlerne samt skabe en større klarhed om reglerne. Den pågældende kritik er en del af de drøftelser, vi har med branchen.’