En lang række af landets skoler, hvor der er mange tosprogede elever, har store vanskeligheder med elevernes faglige niveau. Undervisningsministeriet har i alt sat særligt fokus på 41 skoler – hele 18 af dem har mere end 30 procent tosprogede elever. Det skriver Søndagsavisen.

Skolerne oplever, at det er vanskeligt at engagere forældrene i samarbejdet med skolen, og at eleverne ikke følger med i undervisningen. Fortsætter tendensen, vil alt for mange børn forlade folkeskolen med alt for ringe færdigheder.

»Skolerne har meget dygtige elever, men desværre også elever, som det kan være meget svært at nå. Særligt fordi det er vanskeligt at samarbejde med forældrene, der ofte ikke forstår sproget. Eller de kan være traumatiserede af de forhold, som de er flygtet fra,« forklarer Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen.

Han mener dog primært, at der er tale om et socialt problem mere end et kulturelt.

24 af de 41 skoler har så store vanskeligheder, at Undervisningsministeriet har påbegyndt en decideret handlingsplan for at rette op på problemerne. 9 af de 24 skoler har mere end 30 procent tosprogede elever.

Dansk Folkeparti er enig i, at der er tale om et socialt problem, men mener også, at problemet skyldes, at mange elever har mellemøstlig baggrund.

»Vi må sige tingene, som de er. Problemet er særligt udbredt hos børn og forældre med mellemøstlig baggrund. Forældre til vietnamesiske børn er også flygtet fra krig og nød, men dem har vi ingen problemer med. De har simpelthen en helt anden tilgang til tingene,« siger Alex Ahrendtsen (DF), folkeskoleordfører for Dansk Folkeparti.

SF mener ikke, at man kan sige, at den mellemøstlige kultur er et problem.

»Der er jo mange private skoler med rigtig gode resultater, hvor der nærmest kun går muslimer. Der er også problemer på skoler, hvor der kun går danske elever,« siger Jakob Mark (SF), uddannelses- og undervisningsordfører for SF.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) erkender problemerne.

»Vi er ikke gode nok til at bryde den sociale arv, og det faglige niveau er for lavt på mange af de skoler,« siger ministeren og fortsætter:

»Det er derfor, vi har indført dette tilsyn med skolerne, så vi kan sætte ind og rette op. Men det er et langt sejt træk,« siger hun til Søndagsavisen.

BNB