I løbet af tre en halv måned har Arbejdstilsynet registreret 97 alvorlige problemer med arbejdsmiljøet på metrobyggeriet, viser en ny opgørelse. Der er så store problemer med sikkerheden, at beskæftigelsesminister Mette Frederiksen nu forlænger tiltaget med skærpet kontrol.

Da en polsk kranfører ansat ved metrobyggeriet løftede tre betonelementer med en kran en januaraften i år, kunne det have fået dødelige konsekvenser. Det øverste stykke beton, som vejede over tre ton, gled ud af kranens greb og faldt 35-40 meter ned i skakten på metrobyggepladsen ved Nørrebroparken. Men ingen kom til skade.

Det gjorde en medarbejder til gengæld i august, da en stikflamme fra en eltavle gav manden lettere forbrændinger i ansigtet.

Det københavnske metrobyggeri har været ramt af en stribe sager om dårligt og til tider direkte farligt arbejdsmiljø. Men på trods af de gentagne problemer halter sikkerheden på byggepladserne fortsat. Det skriver Berlingske onsdag.

Fra slutningen af april og frem til midten af august i år har Arbejdstilsynet sammenlagt truffet 100 afgørelser på baggrund af problemer med sikkerheden på metrobyggepladserne. Heraf er der givet 97 såkaldte strakspåbud, som gives, når der er tale om alvorlige problemer med arbejdsmiljøet. Det viser en ny opgørelse fra Beskæftigelsesministeriet

»Det understreger, at der fortsat er alvorlige arbejdsmiljøproblemer på metrobyggeriet,« konstaterer beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S).

De nye tal er en opgørelse over effekten af en række af de skærpede kontrolforanstaltninger, som Beskæftigelsesministeriet i samarbejde med Arbejdstilsynet iværksatte i slutningen af april på baggrund af sagerne om dårligt arbejdsmiljø. Her blev det besluttet at afsætte yderligere to tilsynsførende, så antallet kom op på fem fuldtidsansatte, der har til opgave at gå sikkerheden efter.

En stor del af de 100 anmærkninger handler om spærrede flugtveje, risiko for at medarbejderne styrter ned fra stilladser og andre høje arbejdssteder samt manglende åndedrætsværn. Og det er langtfra godt nok, mener Mette Frederiksen, der derfor forlænger det skærpede tilsyn yderligere tre måneder.

»Det er arbejdsmiljøproblemer, som kan løses. I mine øjne illustrerer det sjusk. Det er ikke rimeligt, at man går på arbejde og passer sine ting, mens man risikerer liv og lemmer ved at falde ned eller udvikle sygdomme, fordi man ikke bliver beskyttet med åndedrætsværn,« siger Mette Frederiksen, som samtidig er positiv overfor, at Metroselskabet har øget fokus på problemerne.

Til sammenligning har Metroselskabet siden byggeriet begyndte i efteråret 2011 og frem til april i år i alt fået 358 reaktioner fra Arbejdstilsynet - heraf 298 strakspåbud.

Hos fagforbundet 3F har man længe været utilfreds med sikkerheden på Metrobyggeriet og mener, at det er på tide, den bliver forbedret.

»Det er simpelthen for ringe,« som Kim Lind Larsen, formand for 3Fs byggegruppe, udtrykker det.

Han er tilfreds med, at den skærpede kontrol nu fortsættes, mens han samtidig retter en kritik af Metroselskabets generelle håndtering af de problemer, der er relateret til arbejdsmiljøet.

»Metroselskabet har ikke været gode nok til at styre sikkerheden fra begyndelsen. Det kan ikke være meningen, at man skal sætte helbred og førlighed på spil for at passe sit arbejde. Det er jo ikke et lotteri, det her,« siger Kim Lind Larsen, som håber, at det skærpede tilsyn kommer problemerne til livs.

Det er ikke første gang, at arbejdsmiljøet på Cityringen er i fokus. Fagbladet 3F har tidligere beskrevet, at Arbejdstilsynet 38 gange har sendt forskellige sager til politiets anklagemyndighed, fordi arbejdsmiljøloven menes at være blevet overtrådt. Desuden har bladet beskrevet, at Arbejdstilsynet uddelte strakspåbud og forbud 115 gange i 2013, mens man til og med maj i år havde givet 108.

Hertil kommer budgetoverskridelser samt en forsinkelse af det storstilede projekt, som ventes at stå færdig i juli 2019 - syv måneder senere end ventet - til en pris på 22,5 milliarder kroner.

Allerede i december sidste år satte Metroselskabet og hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) fokus på at forbedre sikkerheden. Det har betydet, at 1.000 medarbejdere er blevet sendt på nye sikkerhedskurser, mens man i slutningen af sommeren i år iværksatte en række tiltag, som skal forbedre arbejdsmiljøet på byggepladserne. Herunder øget tilskyndelse af entreprenøren til forbedringer samt en sikkerhedskampagne, som skal sikre erfaringsudveksling på tværs af byggepladserne.

Hos begge parter medgiver man, at antallet af påbud er for højt, mens det fastholdes, at antallet af reelle ulykker har været faldende, så det nu er lidt under landsgennemsnittet.

»Vi er ikke glade for påbuddene, og de er berettigede. Man skal huske, at vi har nogle meget komplicerede byggepladser, hvor et stort antal entreprenører og underleverandører skal samarbejde. Pladsen er absolut minimal, og derfor er det rent logistisk en stor udfordring. Vi bliver samtidig nødt til at se på antallet af ulykker, hvor vi ligger under landsgennemsnittet. Men det ændrer selvfølgelig ikke på, at påbuddene er vores ansvar,« siger Jens Munch, kommunikationschef i CMT.

Spørgsmål: Men påbud gives jo netop, fordi der en risiko for ulykker?

»Vi følger også straks de påbud, som vi får,« fastslår han.

Hvorvidt, sikkerhedsproblemerne kunne have været undgået ved hjælp af bedre koordinering ved begyndelsen af byggeriet, vil HR-chef i Metroselskabet Peder Mandrup Knudsen »ikke kloge sig på«.

»Man kan altid være bagklog. Vores fokus har været at nedbringe antallet af ulykker og påbud, når vi ser, at de kommer. Men antallet af påbud er selvfølgelig noget, som vi skal have ændret på,« siger han.