Foto: Linda Kastrup

Henrik Qvortrup -chefredaktør på ugebladet Se og Hør fra 2001 til november 2008 -var fuldt ud vidende om, at ugebladet systematisk brugte en kilde med adgang til Nets' hemmelige systemer til at tjekke kendtes dybt fortrolige kreditkorttransaktioner -og at de private oplysninger siden blev videregivet til Se og Hør.

Det viser interne mails fra Se og Hør, som BT bringer i dagens avis.

I en ny roman af den tidligere Se og Hør journalist Ken B. Rasmussen hævdes det, at ugebladet, fra maj 2008 indtil i hvert fald foråret 2012, systematisk brugte en systemoperatør fra computergiganten IBM, der havde adgang til PBS' systemer, til i hundredevis af tilfælde at levere fortrolige oplysninger om kendtes og kongeliges brug af kreditkort.

Henrik Qvortrup stopper på TV2 efter Se og Hør-skandale

I en mail fra 29. september 2008 fra journalist Kasper Kopping, der sammen med journalist Ken B Rasmussen ' førte' den hemmelige kilde, til bl. a. daværende chefredaktør Henrik Qvortrup, redaktionschef Kim Bretov og nyhedschef Lise Bondesen hedder det, at "vores kreditkortkilde har indtil i aften klokken 24 til at finde nye navne, som vi ikke har i forvejen" .

Se og Hør

Journalist Kasper Kopping skriver videre, at "hvis I har nogle navne i tankerne, som er aktuelle netop nu, men som vi måske ikke har fundet ' store nok' i første omgang, så lad høre inden 16, tak".

Det fremgår således, at kilden kunne skaffe kreditkorttransaktioner på flere 'nye' personer, at Se og Hør havde frit spil til at bestille overvågning på personer -og at Se og Hør tidligere havde bestilt overvågning, i mailen tales der således om en ' første omgang'.

Mailen fra 2008 dokumenterer, at Henrik Qvortrup, der tirsdag forlod sin stilling på TV2, ikke har fortalt sandheden om sit kendskab til Se og Hørs brug af en hemmelig kilde med adgang til kendtes og kongeliges kreditkortoplysninger.

Qvortrup sagde mandag til BT, at han ikke "kender noget til", at Se og Hør havde betalt en person med tilknytning til PBS eller IBM for at udlevere fortrolige oplysninger om kendtes og kongeliges pengeforbrug, kontanthævninger, og han tilføjede, at "jeg kender intet til", at oplysningerne om kendte skulle ' være tilvejebragt' via en sådan kilde.

Qvortrup benægtede direkte, at Se og Hør havde haft en kilde, bladet kunne skrive til med navne på folk, hvis transaktioner man ønskede tjekket, og han benægtede ligeså, at der på bladet blev rundsendt interne mail, hvor nye navne på kendte blev efterlyst:

"Det kender jeg ikke noget til. Jeg var chefredaktør. Hvordan vores journalister opererede i detaljer i hverdagen, det kender jeg ikke til."

Onsdag sagde Qvortrup i et nyt interview, at han ' ikke har kendskab til, der skulle være foregået ulovligheder', og at han ' ville have sagt fra', hvis noget var ulovligt.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook