Kunsteren Nana Francisca Schottländer er flyttet ind i vinduet hos Nørgaard på Strøget. For at undersøge kroppen privat og offentligt.

Nana Francisca Schottländer tager sin badekåbe af og går langsomt nøgen ind i Nørgaards butik på Strøget, hun træder op i vinduet, hvor der normalt er udstillet tøj. Hun sætter sig på den oprette seng, hvor kunstneren Bjørn Nørgaard allerede sidder. Han ryger cigar.

Det lyder som en syret drøm, men sådan så det torsdag ud på Strøget, da kunstneren flyttede ind i butiksvinduet hos Nørgaard på Strøget. Her skal Nana Francisca Schottländer i tre døgn bo, leve, spise, sove og have besøg af en række gæster. Hun medbringer bøger, mad i form af nødhjælpskiks fra Røde Kors, notesbøger, vand og en flaske vodka. Det er en perfomance, som hun kalder »Please Be Here Now«, og skal undersøger kroppen som privat og offentligt materiale. Hvad sker der, når man foretager helt almindelige ting, som ellers er meget private, i et ekstremt offentligt rum? Opholdet hos Nørgaard er den første i en række beboelser, der alle kredser om det private og det offentlige.

Kunsteren Nana Francisca Schottländers laver sin performance-installation 'Please be here now', hvor hun i tre dage bor i butikken Nørgaard paa Strøgets facadevindue. Torsdag den 12. marts klokken 12:00 ankom hun til butikken. Ifølge Mads Nørgaard selv, skal installationen både vise, hvordan forbrugeren iscenesætter sig selv gennem tøjvalg og belyse langsommelighed i en modebranche præget af høj fart. Hver dag får hun besøg af en gæst, første besøg er Bjørn Nørgaard.
Kunsteren Nana Francisca Schottländers laver sin performance-installation 'Please be here now', hvor hun i tre dage bor i butikken Nørgaard paa Strøgets facadevindue. Torsdag den 12. marts klokken 12:00 ankom hun til butikken. Ifølge Mads Nørgaard selv, skal installationen både vise, hvordan forbrugeren iscenesætter sig selv gennem tøjvalg og belyse langsommelighed i en modebranche præget af høj fart. Hver dag får hun besøg af en gæst, første besøg er Bjørn Nørgaard. Foto: Linda Kastrup
Vis mere

»Vinduet er et laboratorium, hvor jeg kan undersøge, hvad det private er, når man tager det ud af kontekst og sætter det ind i et meget kommercielt rum. Fordi jeg sidder i et vindue, hvor jeg kan se ud, kan jeg lege med objekt/subjekt og vende beskuerblikket. Blikket går begge veje. Ser de på mig? Ser jeg på dem?«

Langsommelighed fascinerer

For Mads Nørgaard var det nemt at sige ja, da Nana Francisca Schottländer spurgte ham, om hun måtte flytte ind i vinduet. Han er fascineret af værkets langsommelighed, der er modsætningen til modens hastige cyklus, han genkender blikke, der spejler sig i hinanden i det, moden giver den, der køber det, og endelig har værket også klart vist for ham, hvad forskellen er på kunst og mode. For han og Nana Francisca Schottländer blev uenige, da de diskuterede, hvor hun skulle gå på toilettet.

Kunsteren Nana Francisca Schottländers laver sin performance-installation 'Please be here now', hvor hun i tre dage bor i butikken Nørgaard paa Strøgets facadevindue. Torsdag den 12. marts klokken 12:00 ankom hun til butikken. Ifølge Mads Nørgaard selv, skal installationen både vise, hvordan forbrugeren iscenesætter sig selv gennem tøjvalg og belyse langsommelighed i en modebranche præget af høj fart. Hver dag får hun besøg af en gæst, første besøg er Bjørn Nørgaard.
Kunsteren Nana Francisca Schottländers laver sin performance-installation 'Please be here now', hvor hun i tre dage bor i butikken Nørgaard paa Strøgets facadevindue. Torsdag den 12. marts klokken 12:00 ankom hun til butikken. Ifølge Mads Nørgaard selv, skal installationen både vise, hvordan forbrugeren iscenesætter sig selv gennem tøjvalg og belyse langsommelighed i en modebranche præget af høj fart. Hver dag får hun besøg af en gæst, første besøg er Bjørn Nørgaard. Foto: Linda Kastrup
Vis mere

»Jeg forstår godt, at hun vil undersøge det private, og på et museum eller på et gallerie, havde det givet fin mening, hvis alt foregik i det vindue. Men vi er også en butik, vi sælger tøj, vi skal forføre, vi skal sælge drømme, og det ville ødelægge meget for mange kunder, hvis der lugtede forkert. Samtidig tror jeg også, at fokus på værket kun ville komme til at handle om, hvem der havde set hende gøre hvad i stedet for, at det som nu kommer til at give folk mulighed for at forstå noget af det, man måske ikke kan læse sig til. Så det afslørede knivskarpt, hvor grænsen mellem mode og kunst går. Det gjorde den så der. Men alt andet bestemte hun selv. Så hun opfører sit værk. Jeg lægger bare vindue til.«

Og hun sidder der indtil søndag kl. 12.