Nedturen for SAS er ikke bare en katastrofe for SAS, men for hele samfundet, siger luftfartsselskabets mest kendte pilot Stefan G. Rasmussen. Helten, der på en iskold decemberdag i 1991 reddede 129 mennesker, da han med stor koldblodighed nødlandede SAS-fly SK751 på en snedækket skoveng i Sverige, er vred og trist over situationen i SAS:

- Jeg sidder tilbager med verdens dummeste sætning, og jeg vægrer mig ved at sige; hvad sagde jeg, siger Rasmussen til BT.

- Jeg har i mere end 15 år advaret skiftende trafikministre om det her. I værste tilfælde lukker SAS, og det betyder, at andre europæiske selskaber, for eksempel Lufthansa, overtager deres forretning. For fritidsdanskerne betyder det ikke så meget, men for erhvervslivet er det katastrofalt. Det vil ændre erhvervslogistikken fuldstændigt. De mennesker der har behov for at blive transporteret rundt, flytter med, og det gør deres skattepenge også.

- Det piner mig virkelig, at SAS er i dødskramper, og at de har haft 15 år til ikke, at gå i andres fodspor, siger Stefan Rasmussen, der henviser til, at SAS ikke skal konkurrere med lavprisselskaberne:

- SAS er en særlig virksomhed, der har været helt unikke efter Anden verdenskrig. De har en særlig tradition, ekspertice og virskomhedskultur. Men der har ikke været en visionær leder i selskabet siden Jan Carlzon. SAS har slet ikke forudsætningen for at konkurrere med Ryan Air og Norwegian. Talhovederne der sidder i SAS ledlese skal tænke længere end som så, de skal turde tænke langt. Men de har en eklatant mangel på viden og visioner. De skal rationalisere de rigtige steder, og så skal de finde deres niche, og være lige så innovative som de var før, siger Stefan Rasmussen, der nævner EuroCard, ruten lver Nordpolen som et par af de tiltag som få troede på, men som blev fundamentale succes’er for Scandinavian Airline System, som forkortelsen står for.